Pesto med solrosfrön

basilika och pesto

Det är inte direkt någon nyhet, men hemmagjord pesto blir lika god med solrosfrön som med pinjenötter. Minst. Speciellt om man har i ganska mycket parmesan och inte snålar med saltet.

Jag hittade en sån där overkligt stor basilikaplanta i affären idag. Men blad nästan lika stora som min handflata och överfulla stjälkar som sköt iväg åt alla håll. Även efter att jag tagit två stora handfullar till peston är stjälkarna som tunga av blad. Den plantan måste gilla den här värmeböljan lika mycket som jag gör.

Men solrosfrön i pesto som sagt. De ger det där lite knapriga tuggmotståndet som man vill åt, och en nötig smak. Jag tog i en ganska stor parmesankant som sjöng på sista versen, färsk vitlök och en skvätt olivolja. Det blev riktigt starkt och salt från osten, och så gott så jag hade kunnat äta det med sked. Det gjorde jag också, lite grann. Resten kan du toppa din favoritpasta med, röra ut med lite vinäger och mer olja till en pestodressing eller klicka i till exempel en omelett.

Peston gjordes på en höft, men ungefär så här mycket tog jag för att få 1- 1 1/2 dl pesto:

2 handfullar färska basilikablad

ca 1 dl riven parmesan

1/2 dl solrosfrön

2 msk olivolja

1 vitlöksklyfta

salt och peppar

Jag började med att mixa sönder parmesanosten i matberedaren, men det går lika bra att riva den. Blanda i basilikablad och solrosfrön i mixern. Mixa tills det börjar malas sönder. Häll i olja, salt och peppar och pressa i vitlök samtidigt som mixern går. Fortsätt mixa tills peston fått en såsliknande konsistens. Smaka av om det är lagom mycket vitlök, salt och peppar och parmesan.

Kommentera

