Tomatsallad och tomattest

tomatens hus 029

Det är nog först i år som jag ordentligt har upptäckt att tomater kan vara som godis. Redan innan de svenska tomaterna dykt upp i affären köpte jag söta små spanska saker (jag vet, man ska inte men ibland kan jag inte låta bli) och smällde i mig ett helt paket nästan på en gång. Och nu när de finns närodlade och ännu godare i olika färger och former ser jag till att frossa loss så mycket jag kan. Det är ju liksom ganska guilt free godis. Så det kommer bli en del tomatrecept här den här veckan. Jag börjar med en klassisk tomatsallad som det kommer recept på längre ner.

Tomatens Hus är en plats jag har velat besöka ett tag. På hemsidan stoltserar de med att ha fyrtio olika sorters tomater till försäljning, som dess utom är obesprutade. Visserligen växer de i växthus och kan kanske inte bli riktigt lika goda som de som får mogna direkt under solen, men det känns ändå som en plats som måste upplevas. Så veckans gårdsbutikbesök gick till Glumslöv, utanför Landskrona. Eftersom jag inte bara är en matnörd utan även en färg- och mönsternörd så kunde jag knappt hålla mig från att börja dreggla när vi kom in i deras lilla butik och möttes av rader av tomater i alla tänkbara färger, former och storlekar, prydligt sorterade i små fack. Jag ville bara gå loss och provsmaka en av varje!

Jag plockade på mig några exemplar av de sorter som kändes mest ovanliga, och har sen jag kom hem roat mig med att göra ett litet, helt ovetenskapligt tomattest som jag nu bjuder på här. Matnörd som sagt.

tomat sun green

Sun green

En tomat som är grön när den är mogen, och ska ätas så. Den är saftig och ganska kompakt, vilket gör den lite svårtuggad. Inte så söt men med en frisk god smak. Kanske skulle jag har sparat dem för att göra stekta gröna tomater, som i min gamla älsklingsfilm från 90-talet.

tomat rihannaRihanna

Den första rosa tomaten jag ser någonsin, som är en nyhet även på tomatens hus. Den är frisk och lite syrlig. Mellansötma och ganska stor umamismak*.

tomat sun chokla

Sun chokla

Chokladfärg vet jag inte riktigt, men visst det låter bra. Smaken är ganska lik sun green. Liksom dov och mycket umami men med en lite syrlig ton också. Också tjockt skal och trögtuggad

Kentaur

Först smakar den syrligt, och sen kommer en väldigt speciell smak som slår till långt bak på tungan, fruktig på ett sätt som är svårt att beskriva men jag kommer att tänka på fläder. Den andra rosa tomaten jag ser någonsin, och den tyckte jag mer om.

tomat yellow sun

Yellow sun

Tunt skal och mjäll i konsistensen. ganska dov smak fast ändå mild. Mycket umami och lite sötma.

tomat flavorino

Flavorino
En sån där tomat som går att äta som godis. Söt och fruktig smak. Ganska tjockt skal och konsistens.

tomat svarta petter

Svarta Petter 

Speciell smak som är svår att beskriva, men inte helt god. Inte så söt. Men en tomat som är rik på både det nyttiga klorofyll och lykopen som ska göra en lycklig måste vara värd att äta ändå.

tomat oraganza

Organza

Skön färg men en ganska neutral smak. Smakar som en typisk tomat, kanske lite sötsyrligare.

tomat gulliGulli

Återigen en fruktig smak som känns ganska långt bak på tungan. Nått åt tuttifruttihållet. Ganska söt, lite syrlig och med ett tunt skal och lite seg konsistens. Spännande!

tomat bolzano

Bolzano

Ännu en gul kul tomat. Ganska dov smak med mycket umami, inte särskilt söt. Lite mjölig konsistens, nästan besk eftersmak.

tomat san marzano

San Marzano

Det verkar vara så att ju större tomater är dess då sämre passar de för att äta råa och bättre för att steka. Bifftomater är inte nån höjdare att äta direkt. Det här är väl någon släkting till den. Hård och kompakt med en stark umamismak. Ska spara till nått som värms upp.

* Umami är den femte grundsmaken, som ganska nyligen har blivit invigd i familjen bestående av sött, salt, surt och beskt. Finns i mycket asiatisk mat, t ex soja och alger. Är också en tydlig smak i många tomater. Lite bitter och söt på samma gång.

Efter att ha slitit mig från tomatlådorna gick vi och åt lunch i deras mysiga trädgårdskafé. Där tog jag den tydligen mytomspunna tomatpajen, men hemligt recept, och det ångrar jag inte. Den var gudomligt god, söt och örtig med perfekt tillagade tomater i ett krispigt pajskal och så ännu mer örter på toppen. Det blir helt klart något att försöka återskapa de kommande dagarna.

tomatpaj

Min nu till min egen tomatsallad. Det finns få saker med tomater som slår att bara göra en enkel sallad på den med lite örter och en god vinägrett. Jag blandade lite gröna linser i min sallad, för att göra den mer matig och mixa det där söt syrliga lätta med något med lite mer tyngd. Salladen blir nästan godast när den har stått i kylen och fått gotta till sig i någon dag.

Tomatsallad med gröna linser och basilika

Ett gäng tomater i olika färger och former

1 näve rucolasallad

ca 1 dl kokta gröna linser

1 näve basilikablad

1/2 rödlök

Vinägrett:

ca 1 msk rödvinsvinäger

ca 1 msk olivolka

1 liten vitlöksklyfta

salt och peppar

tomat och linssallad 004

Efter den ganska kassa salladsbilden avrundar jag med ännu en bild från tomatens hus. Ut och ät tomater nu!

tomatens hus 031

2 responses to “Tomatsallad och tomattest

  1. Jag älskar Tomatens hus!!! Det blir minst ett besök varje år, allra vackrast är det i maj när rapsen och äppelträden blommar.

    Du missade min personliga favorit: Conchita!
    Jag passar alltid på att köpa några plantor av den sorten på Tomatens hus i maj för att odla den på balkongen – inget kan slå en färskplockad tomat 🙂

  2. Det är så roligt med alla dessa olika tomater!
    Kom precis hem från italien och där ser tomaterna i mataffären tusen gånger roligare ut än de hemma.

Kommentera

