Omelettpizza med tomater och örtströssel

tomatpizza 001

Jag drömmer fortfarande om den där tomatpajen som vi åt på Tomatens hus, och häromdagen försökte jag återskapa något liknande. Men eftersom klassisk paj inte är så värst gi så gjorde jag den som en lågkolhydratpizza istället, med botten av blomkål, mozzarella och ägg. Det här påhittet till pizzabotten har cirkulerat på hälsomatsbloggar ett tag, och låter verkligen inte som att det kan bli till något som liknar en pizzabotten. Jag har gjort det en gång förut, och då fick den faktiskt en något brödaktig karraktär. Den här gången blev konsistensen och känslan mest som en omelett, kanske hade jag för mycket ägg i förhållande till det andra. Men omelett som smakar pizza är ju inte dåligt det heller, så ni får receptet ändå.  Blomkålssmaken försvinner konstigt nog nästa helt när den gräddas med osten och äggen, till glädje för den som inte gillar blomkål och sorg för den som gör det. Själv är jag någonstans mittemellan, men just i det här fallet var frånvaron av blomkålssmak ganska välkommen.

Jag försökte få till den där örtmustiga, lite söta smaken som originalpajen hade genom att steka tomaterna i en skvätt vinäger, mycket vitlök och lite socker, men jag tycker inte att det lyckades helt och hållet. Kanske innehåller det hemliga receptet faktiskt nån hemlig ingrediens som jag inte har lyckats klura ut. Eller så borde jag ha ugnsbakat dem istället. Om nån som läser det här sitter och lurar på en metod för att få fram mest och bäst smak i rostade tomater eller tomatpaj får ni gärna dela av er av den!

Omelettpizza med tomater och örtströsel

”Pizzabotten”

1 litet blomkålshuvud

2 paket mozzarella

4 ägg

salt efter smak

Sätt ugnen på 225 grader. Riv eller mixa blomkålen så att den blir finfödelad och smulig. Riv mozzarellan och blanda med blomkålen. Rör ner ägg och salt och blanda väl. Täck en plåt med bakplåtspapper och bred ut blomkålssmeten ganska tunt i ett jämt lager. Grädda ca 10 minuter, tills botten har fått färg och känns torr.

Tomatröra

Ca 1 kilo tomater i olika färger och former, eller en enda sort

 

2 vitlöksklyftor

1 nypa socker

2 msk rödvinsvinäger

1/2 röd lök

salt och peppar efter smak

torkad oregano efter smak

Olivolja till stekning

Hacka löken fint och pressa vitlöksklyftorna. Hacka tomaterna i ganska små bitar. Stek lök, vitlök och tomater på låg värme. Rör ner socker, vinäger och kryddor. Låt puttra i ca 30 minuter. Alternativt rosta på låg värme i ugnen.

Bred ut tomatröran över blomkålsbotten i ett jämt lager.

Örtströssel

1 dl färsk basilika

1 dl färsk persilja

lite salt och peppar

1 msk olivolja

Hacka örterna fint, eller mixa i matberedare. Blanda med olivolja och salt och peppar. Strö ut örterna över tomatröran på blomkålsbotten. Toppa eventuellt med lite riven ost. Grädda i ca 5- 10 minuter till. Strö färsk rucola över omelettpizzan innan servering.

tomatpizza 006

Kommentera

