Björnbärscheesecake, på två sätt

björnbärspajer 015

Det finns efterrätter som är otroligt lättgjorda och ändå väldigt goda och känns lyxiga. Cheesecake är ofta en sådan efterrätt, speciellt om den inte är bakad. Jag är inte något jättefan av cheesecake, men ibland tycker jag att det är gott med en mastig botten, och en len mjuk topping på. Häromdagen hade jag köpt en ask perfekt mogna björnbär, och blev sugen på en bärig cheesecake jag kunde äta med gott gi-samvete.

Jag gjorde en rawbotten med nötter, frön och torkade aprikoser och tryckte ut den i små formar. Därefter gjorde jag en kräm med färskost, vispad grädde och lätt sötade björnbär, och bredde ut över. Himla gott blev det, och om jag får säga det själv, även bland de snyggaste små pajer jag har gjort.

Någon dag senare fick vi spontanbesök för kvällsfika, och då gjorde jag en ny version, men en mer klassisk chessecakebotten. Dock hade jag inte kex hemma, utan jag blandade grahamsmjöl och smör och tryckte ut i en pajform. De smakade lite som krossade digestivekex.

björnbärspajer 005

Björnbärscheesecake på två sätt:

Fyllning:

1 dl vispgrädde

ca 1/2 dl naturell färskost

1 paket (ca 3 dl) björnbär

2-3 msk agavesirap eller socker

Blanda björnbär och agave eller socker i en kastrull. Värm upp och låt sjuda några minuter tills sockret löst upp sig, björnbären går att mosa och lite av vätskan har kokat bort. Låt svalna.

Vispa grädden. Rör ner färskosten och ca 1- 1 1/2 dl av björnbärskompotten (spara resten som sylt eller tårtfyllning, och lite till garnering) Vispa någon minut till, tills det blir en fluffig kräm. Ställ svalt.

Alternativ 1, Nötbotten:

1 dl hasselnötter

1 dl solrosfrön

1/2 dl hela linfrön

ca 10 torkade aprikoser

1/2- 1 msk vatten

Mixa nötter, solrosfrön, linfrön och aprikoser i matberedare. Om degen inte vill hålla ihop, häll ner lite vatten i taget tills det blir en sammanhängande, klibbig deg.

Tryck ut degen i tre små eller en halvstor pajform.  Fyll upp med björnbärskrämen. klicka eller spritsa ut  pluppar av den resterande av björnbärskompotten i ett jämt lager runt om. Dra med en sticka eller spetsen på en kniv genom plupparna så att ett ”hjärtmönster” bildas. Servera!

Alternativ 2, grahamsbotten:

75 gram smör

2 dl grahamsmjöl

2- 3 msk stevia, eller 2 msk strösocker

1 nypa salt

1 äggula

Sätt ugnen på 175 grader. Nyp ihop smör, grahamsmjöl, salt och stevia eller socker. Rör ner äggulan och blanda till en jämn deg. Tryck ut degen i flera små eller en större pajform. Grädda i 10- 15 minuter, tills pajen fått lite färg och krispig yta.

Låt svalna. Bred ut björnbärskrämen i pajskalet. Dekorera på ovanstående sätt med hela björnbär och hjärtmönster.

björnbärspajer 014

2 responses to “Björnbärscheesecake, på två sätt

Kommentera

