Copenhagen Cooking och resfeber

copenhagen cooking 017

De senaste veckorna har varit fulla med kompisbesök, jobb, sälja tunnbröd på marknad och lite mer jobb, så att jag knappt hinner med själv. Det är kul när det händer mycket, men allt börjar snurra lite fort nu, och jag längtar efter dagar när jag bara får vara, utan några måsten inbokat. Och det kommer jag få snart, för på onsdag åker  jag till England för två och en halv veckas semester och kurs!

Jag har planerat, drömt om och längtat efter den här resan sen i april, och det är rätt så overkligt att den kommer vara verklighet snart. Jag ska börja med att åka runt lite i Cornwall på Englands sydöstra spets, det som verkar vara Englands riviera med palmer, milslånga stränder och det där speciella ljuset som lockar dit massa konstnärer. Själv ser jag mest fram emot att gå och lyssna på vågorna, äta cream tea (lyxigare afternoon tea som är typiskt för Cornwall) och upptäcka andra matspecialiteter. Och bara suga in allt det där brittiska som jag älskar så mycket, från folks muntra ”hello love” till att ta en pint på pubben och en trekantsmacka från Tescos. När jag kommer till England är det alltid som att en del av mig kommer hem.

Därifrån ska jag åka till Devon, och gå en kurs i Food writing i fem dagar, på skrivarskolan Arvon. Det ligger mitt ute på landet i en vacker gammal byggnad, och verkar vara uppbyggt som ett klassiskt skrivarläger med skrivuppgifter och handledning på dagarna, gemensam middagslagning och så en högläsningskväll på fredagen. Läskigt på många sätt, med språket och att bli bedömd för det jag skriver, men sjukt roligt också!

Sen blir det Brighton i några dagar, denna coola stad som jag ännu inte lyckats ta mig till, där jag verkligen ska släppa loss mitt matnörderi. Dels är det Brighton and Hove food and drink festival när jag är där med massa kul som händer, dels är Brighton ju känt för att ha en massa vegetariska restauranger och vara lite av ett matmecka. Räkna med mycket recensioner och matbilder. Sist blir det några dagar i mitt älskade London där jag möter upp Peter för ren semester. Med mycket matnörderi där också säkert : )

Jag är så glad att jag har möjlighet att göra det här, och tycker att jag har förtjänat det också faktiskt, efter allt jobb i sommar (tack Journalistförbundet för stipendiet som gör det möjligt!)

copenhagen cooking 007

För att värma upp åkte jag över till Köpenhamn idag och gick på Copenhagen Cooking, som är nordens största matmässa. Den håller på ett tag till, till den 1 september. Så om ni har vägarna förbi den danska huvudstan se till att kolla in programmet. Om inte annat så för att snappa åt er några smakprover på danska starka ostar, eller möjligheten att kunna köpa fint vin och öl direkt på gatan. De har en massa roliga grejer som händer. Vi var på en ekologisk marknad i det mysiga Fredriksberg, där det såldes grönsaker, kött, ostar, choklad och en massa mer. Det fanns smakprover på allt, och det var inte särskilt dyrt att handla heller. Jag köpte två dessertostar, en öl från ett mikrobryggeri och ekologiskt kaffe som fanns i en massa varianter med fina etiketter på.

copenhagen cooking 013

copenhagen cooking 009

Jag visste inte att det fanns så många sorters vitlök

Nästa stopp blev Kongliga biblioteket och bibliotekshaven där det var Nordic Taste, med smakprover från både danska och nästan lika många skånska restauranger (de kallade kaxigt Skåne för Köpenhamns köksträdgård.) Vi köpte ett klippkort för 175 kronor med tio smakportioner som vi delade på två stycken och det blev man rätt mätt på. Dock var det tyvärr svårt att hitta grejer som var vegetariska, det är lite trist att inte fler kan göra åtminstone ett bra vegitariskt alternativ. Mina favoriter var nog den stenugnseldade pizzan med päron, getost och rosmarin från den danska sidan, och Hotell Mossbylunds potatiscreme med yoghurt och en syrlig sallad med fänkål, kavring och grönt, från den skånska sidan. Jag bad att få den utan utegrisen som den egentligen kom med. Mycket mer spännande än vad det låter, eller i pizzans fall, ser ut.

copenhagen cooking 028

copenhagen cooking 026

Efterrätten med en mandelkaka av mandelmassa med vaniljcreme, ungsbakad vit choklad och havtorn gick inte heller av för hackor. Den översöta chokladen och de sura havtornen kompleterade verkligen varandra.

copenhagen cooking 030

Apropå efterrätter så fanns det ett helt kafferep uppdukat, med inte bara sju utan fjortons sorters typiska danska kakor. För 99 kronor fick man prova alla. Jag lyckades dock avhålla mig.  Jag måste ju lämna plats för alla afternoon teas.

copenhagen cooking 022

4 responses to “Copenhagen Cooking och resfeber

  1. Paula, va kul att läsa och se dina bilder. Va du har utvecklat allt från din kokkonst till fotokonst. Jättekul. Hoppas att resan blir allt du drömt om och lite till. Brighton är en jättefin stad med en massa häftiga lanes som du kommer älska. Jag skulle vilja rekommendera en indisk restaurang men minns inte vad den heter tyvärr :/ Hur som helst måste du ta dig ut till Piren. Det är Europas 4:de största attraktion (om jag minns rätt). Stor kram

    • Tack fina du : ) Jag tror också resan blir bra, och att jag kommer gilla Brighton! Ska såklart hänga på piren. Säg till om du kommer på några tips! Kram

Kommentera

