Mandelpudding med kryddiga plommon

pudding med plommon 003

Innan jag drar iväg till ”the UK” tänkte jag dela med mig av en sorts ostkaka som jag gjorde häromdagen. Jag hittade ekologiska blåa plommon härom dan, och de hade en så intensiv blålila färg men en inte riktigt lika intensiv smak. Jag tänkte att de säkert passar att koka in med en massa kryddor. Så jag fick för mig att göra en gi- kaka med mandelmjöl, keso och ägg, och kryddiga plommon till det. Det blev riktigt gott faktiskt, lite av en korsning av ostkaka och pannkaka med mandelsmak. Receptet på ostkakan hittade jag från början här, jag bytte bara ut fruktsockret mot stevia. Och färgen på plommonen i kokad form blev verkligen imponerande. Det hade säkert varit gott att hälla ner en skvätt rödvin i koket också, får prova det nästa gång.

Det hela påminner lite om engelsmännens favoritefterätt pudding, som jag inte har varit så förtjust i innan. Kanske ska jag öva mig i att äta det nu när jag är där.

Nu ska jag fortsätta att försöka trycka ner saker i min väska, ska bli spännande att se om den blir godkänd som handbagage. Off we go!

pudding med plommon 002

Mandelpudding med kryddiga plommon

Pudding;

150 g sötmandel
300 g keso
3 ägg
2 msk stevia eller 3 msk strösocker
1 dl havregrädde/matlagningsgrädde

Sätt ugnen på 175 grader. Mal mandeln fint i matberedare. Blanda ner keso och mixa lite till. Flytta över till en skål, och rör ner ägg, socker/ stevia och grädde. Smöra en form och häll över smeten. Grädda i ca 35 minuter, tills puddingen blivit fast och fått färg på ytan.

Kryddiga plommon

6-7 blå plommon

2- 3 msk agave eller socker (mer om du vill ha det sötare)

1 kanelstång

1/2 tsk kardemummakärnor

lite torkad ingefära

Dela plommonen i bitar och ta bort kärnorna. Blanda med kanelstång, agave/socker, och stötta kardemummakärnor i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt puttra några minuter, tills plommonen mjuknar och göttar ihop sig.

Ringla plommon över den nygräddade puddingen och häll över mjölk (jag använde havremjölk).

pudding med plommon 006

Kommentera

