Minipajer med dadelkolasås och lingon

daddelkolapaj 002
Ni vet känslan av att ”wow, jäklar vad gott det här blev!”? Så kändes de här små pajerna. Det är inte varje dag jag känner så när jag lagar mat. Det kan kanske verka som att matbloggare alltid lyckas med sina experiment i köket, att vi bara rör ihop nått och så blir det så där fantastiskt nästan av sig själv. Så är det verkligen inte. Det bli många halvdana rätter däremellan, sånt som smakar trist, ser trist ut eller blir rent av äckligt. Det är bara att vi inte berättar om dem.
Men de här pajerna blev jackpott på en gång. Jag kan inte ta åt mig hela äran för dem, idén till den råa kolasåsen kommer härifrån. En rå, rent av nyttig kall kolasås kändes för bra för att inte prova. Lite för bra för att vara sann också, kunde verkligen dadlar och nån typ av vätska smaka som kolasås? Svaret är ja, typ. Klart att det inte smakar exakt som den riktiga kolasåsen med grädde och massa socker. Men det blev gott, och det finns helt klart smakkopplingar till kola där. Inte minst i färg och konsistens. Jag blev förvånad över hur kolaliknande, och slät såsen blev bara av att jag mixade dadlar och havregrädde. Jag har haft lite svårt för dadlar hittills, tyckt att de är för mäktiga. Men eftersom de är en så återkommande ingrediens i många råa recept så har jag tänkt att jag borde lära mig att äta dem. Och nu känns det som att jag har kommit en bit på vägen, jag har upptäckt att det går bättre om de är mixade.
Men sen har vi ju kombon, och det är helt mitt eget påhitt. Jag hade först tänkt göra en ”pajdeg” som också var rå, med nötter och torkade aprikoser, men då det inte fanns några nötter hemma fick det bli en vanlig pajdeg, dock med dinkelmjöl och bara lite Stevia. Och det var nog ett bra val. Pajdegen har lite kolasmak i sig, och den smöriga, knäckiga smaken passar bra med kolasåsen och de syrliga lingonen. Kolasås och lingon är ju en klockren kombination, och det funkar minst lika bra här med dadelkola. Jag åt upp två små pajer av bara farten, utan att känna mig så där sockerchockad som jag kan bli av vanliga bakelser. Det här blir det enda kolasåsrecept jag kommer använda i framtiden!
Det här får också bli bidraget till Det gröna skafferiets Säsongens bästa, som är just lingon i september. Inte en råvara som det är särskilt lätt att hitta vilt här i Skåne, men det syrliga lilla bäret är ju så gott i båda mat och kakor.

daddelkolapaj 005

Minipajer med dadelkolasås och lingon

Kolasås (Inspirerat av bloggen Milking almonds)

16 färska daddlar med skalet och kärnor borttagna
1/2- 3/4 dl havregrädde, vispgrädde eller någon sorts mjölk eller vatten, t ex kokosvatten
1/2 stk vaniljsocker eller vaniljpulver
ca 1/2 tsk salt

Mördeg

50 gram smör
1 dl dinkelmjöl
2 msk stevia eller 4 msk strösocker
1 tsk vatten

Lingon som marinerats i 1 msk farinsocker/muscadavosocker, honung eller liknande.

Börja med att skala dadlarna, vilket är lättare att göra om du spolar dem i ljummet vatten några sekunder. Ploppa ur kärnan. Mixa dadlar i matberdare eller med stavmixer tills de är så sönderdelade det går att få dem. Häll i vätskan samtidigt som du fortstätter mixa. Tillsätt vanilj och salt. Mixa till en slät sås som inte är allt för rinnig. Tillsätt fler daddlar om den är för lös, mer vätska om den är för tjock.
Ställ kallt.

Sätt ugnen på 175 grader. Gör degen genom att nypa ihop mjöl, smör, sötningsmedel och vatten till en smidig deg. Smörj en lite större eller 3 små pajformar, och tryck ut deg i ett tunt lager i varje form.
Klipp ut cirklar i bakplåtspapper som är lite större än formerna. Lägg över degen och fyll på med torkade bönor för att hindra degen från att resa sig under gräddning (det går att hälla bönor direkt på degen men då blir det lite pilligt att få bort dem). Grädda i 175 grader i ca 30 minuter, tills degen har fått färg på kanterna och ser torr ut.
Låt svalna.
Marinera lingon i sockret eller annat sötningsmedel. Fyll pajerna med kolasås nästan ända upp till kanten, och toppa med ett lager lingon.

dadelkolapaj 006

One response to “Minipajer med dadelkolasås och lingon

  1. Pingback: Våra bästa lingonrecept | Det gröna skafferiet·

Kommentera

