Mustmakeri och kryddiga äppelmuffins (veganska)

äppelmuffins 004

Det börjar hända en del inom gör- det själv området när det gäller mat här i Malmö, med flera spännande projekt med en hållbarhetstanke som ploppar upp. Gänget som gör äppelknyckarmust är ett exempel på det. Deras affärsidé är att med cykel samla in äpplen som folk inte har möjlighet att ta hand om, och göra must av dem som de sedan säljer. De som har skänkt äpplen får en flaska must som tack. Förra veckan var jag med som volontär och mustade äpplen, och fick med mig en flaska söt, smakrik must hem. Det var väldigt roligt vara med i hela processen från helt äpple till färdig must och jag tänkte dela med mig av lite bilder därifrån. Mustandet håller på i en vecka till, och så länge det inns något kvar så går musten att köpa must på Ronnybygatans ekolivs.

äppelmustning 008

De första timmarna bestod av att skölja och dela nästan 90 kilo äpplen. Det var rätt skönt att stå och göra en och samma enkla uppgift under en lång tid, lite som meditation.

äppelmustning 003

Sen var det dags att krossa äppelbitarna, så att det sedan skulle gå att få ut så mycket saft som möjligt ur dem. Det var riktig armträning att veva runt krossen, men roligt!

äppelmustning 018

Därefter åkte äppelkrosset ner i själva pressen och blev till must, av 100 % äpplen.

äppelmustning 012

äppelmustning 016

Till slut blev den färdiga musten tappad på rena glasflaskor, som värmes i ugnen en tid för att bli pastöriserade, och så fick de en fin etikett på sig. Men innan dess hann mitt skift ta slut, så jag fick med mig en blank, alldeles nymustad flaska hem.

äppelmuffins 002

Jag hade tänkt göra något spännande bakverk eller mat med min must, men den hann ta drickas upp innan det blev av. Men igår blev jag sugen på någon knaprig och kryddig kaka, och då passar det ju perfekt med äpplen. Så jag hittade på de här muffinsen som blev precis det jag längtat efter. Inte för söta, med tydlig smak av kardemumma och kanel, mjuka och söta äppelbitar och med knaprighet från hasselnötterna. Dadlarna ger en lätt sötma, men också en fruktig, lite mustig smak som passar väldigt bra här.
Den som vill kan säkert byta ut all eller en del av mjölken i receptet mot någon typ av äppelmust, vilket skulle ge lite sötare muffins. Det går så klart bra att grädda i en lite långpanna för att få äppelrutor eller i en springform om du vill ha en stor kaka också. Då behövs eventuellt lite längre gräddningstid.

Äppelmuffins med dadlar, kardemumma och kanel (veganska)

9- 12 stycken (beroende på hur stora muffinsformarna är)

2 dl dinkelmjöl ljust
1, 25 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
1 krm salt
1 msk ljust muscovadosocker eller farinsocker + 1 msk till garnering
1 dl hasselnötter
10 dadlar
1 dl rapsolja
2 dl havre- eller sojamjölk
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald kanel
1 äpple+ 1/2 till garnering

Sätt ugnen på 175 grader.Blanda mjölet med bakpulver, kryddor och salt. Rör ner sockret. Hacka nötter och dela äpplet i småbitar och rör ner i blandning. Skala och kärna ur dadlarna, mosa dem till en smet. Blanda mjölk (eller must) och olja och rör ner dadelsmeten där i. Rör tills dadlarna löst upp sig. Rör ner blandningen i de torra ingredienserna och vänd ihop till en smet.
Ställ upp muffinsformar på en plåt och fyll formarna med smet, ungefär halvvägs upp. Skiva ett halvt äpple och stick ner äppelbitar i formarna. Strö över lite kanel och socker på varje muffins.
Grädda 25-30 minuter.

äppelmuffins 006

Kommentera

