Havtornsmarmelad

havtorn 022
Havtorn är ett ganska nyupptäckt litet bär för mig. Det är bara för något år sedan som jag först hörde talas om dem, i samband med att de började dyka upp torkade och pressade till juice och lanseras som det nya superbäret. Den första gången jag smakade dem i juiceform tyckte jag inte alls att det var gott, och jag måste erkänna att smaken fortfarande är dubbelsidig för mig. Å ena sidan är den syrlig och frisk, med en spännande blommig ton, å andra sidan är de just för syrliga och har en märklig lite besk bismak. Men det positiva överväger ändå, och att de växer i överflöd längst med våra kuster och sägs vara lika mycket c- vitamin i ett bär som i en hel apelsin gör ju att det helt klart är värt att sätta i sig.

havtorn 010

Här om veckan var jag och en kompis ute på havtornsjakt, och behövde inte bege oss längre än till området vid Scaniabadet i Västra hamnen. Där, nedanför de sista vita bostadshusen innan havet fanns det en hel häck med träd översållade med de orangea små bären. De är ju inte helt lätta att plocka med sina vassa taggar och lust att sitta kvar på grenarna, men vi körde helt enkelt på det knep som florerat på sociala medier, att bryta av hela kvistar, frysa in dem och sedan enkelt pilla bort bären. Det kändes inte helt bra att brutalt bryta av stora grenar, men vi försökte ta några här och där på olika träd. När jag var tillbaka igår för att plocka mer hade någon dessutom klippt ner träden helt, bara några enstaka grenar med bär på var kvar, så vår framfart gjorde nog inte så stor skillnad.
Jag hittade även en massa buskar längst med strandpromenaden efter bryggorna, men där var bären mosiga och smakade beskt, antagligen för att vara övermogna. Så vill ni ut och plocka havtorn verkar det vara på sluttampen, i iallafall här nere i Skåne.

havtorn 012

Jag gjorde en ganska enkel havtornsmarmelad av bären med lite ingefära i. Jag silade bort kärnorna som kan vara ganska jobbiga att tugga på annars, så det blev väl mer en typ av slät sirap. Den passar bra till pannkakor har jag märkt, och säkert även uppvärmd till vaniljglass. Eftersom bären är så syrliga så blir de nästan som naturligt surt godis när tillräckligt med socker tillsätts, och jag har planer på att försöka göra fruktläder av en del. Har ni tips på andra saker som passar att göra med havtornsmarmelad?

havtorn 025


Havtornsmarmelad med ingefära

(Recept från boken Sylta, safta och lägg in av Tareq Taylor)

300 gram havtornsbär
175 gram socker
saft från en ca 2 cm stor bit riven ingefära

Blanda bär och socker i en kastrull. Riv ingefäran och pressa ner saften i kastrullen. Låt koka tills sockret löst upp sig och bären blivit mosiga, ca 10 minuter. Häll massan i en finmaskig stålsil och pressa ut saften ur bären. Släng kärnorna.
Låt massan koka igen till ca 105 grader (eller tills den klarar marmeladprovet; häll upp en klick på en tallrik, om spåret stannar kvar när du drar en sked igenom så är sylten färdig). Häll upp på varma burkar, som du har har desinficerat på minst 100 grader i ugnen några minuter. Låt svalna.

havtorn 001

På vägen dit kunde jag inte låta bli att plocka en liten bukett av de ängsblommor som finns planterade längst med vattnet vid Ribbersborg. Var förutom i Malmö går det att hitta sommarblommor i mitten på oktober?

Kommentera

