Grynotto med kantarell och äpple

svamp snogeholm 042

Den här hösten har jag samlat på mig ett nytt vuxenpoäng. Jag har börjat tycka om att plocka svamp. När jag var liten var det alltid höjden av tråkighet när föräldrarna drog med en ut i svampskogen och vi skulle gå där i timmar med näsan i backen och leta och leta bara för att hitta några ynka små svampar, som jag inte ens tyckte smakade gott. Fikapausen var det som var roligast med utflykterna. Men de senaste åren har jag tänkt att jag vill bli en person som gillar att plocka svamp, jag gillar ju att hitta mat i det vilda och jag har börjat uppskatta naturen mer än vad jag gjorde som tioåring. Men jag har liksom aldrig riktigt haft tålamodet. Men så i början av oktober gjorde jag en artikel om svampplockning, och tog med några vänner till Snogeholms strövområde i närheten av Sjöbo, där en svampkännare skulle berätta om olika sorters svampar och hjälpa till att artbestämma ens fynd. Och det var jätteroligt! Dels var det spännande att höra henne berätta om de svampar i alla möjliga färger, storlekar och former som hon hade plockat innan och lagt upp på ett bord, och få veta vilka som var supergiftiga (flugsvamparna) vilka som var oätliga (falsk kantarell smakar illa), om sopparna som är vanligast och de ovanligare delikatesserna (blodriska). Jag visste till exempel inte att röksvamp är ätbar innan den blir övermogen och innehållet blir svart och ”rökigt”.

svamp snogeholm 004

Efter genomgången gick vi ut på en runda själva, och även om vi inte fick någon jätteskörd så var det roligt att gå och spana på alla olika sorters svamp och plocka på sig av alla möjliga sorter bara för att ”de kanske kunde vara något att ha”. När vi fick dem identifierade visade det sig att vi hittat några riktigt stora Karl Johan, flera lärksoppar, någon björksoppar och två (!) kantareller. Väl hemma gjorde vi en klassisk risotto på sopparna, och det visade sig att jag faktiskt tyckte svampen var riktigt god numera. Ytterligare ett vuxenpoäng kanske?
Har ni inte tillgång till en duktig svampkännare som kan berätta om svampen är ätbar, giftig eller bara smakar illa så är så klart viktigt att ha med sig en svampbok ut i skogen, och gärna dessutom dubbelkolla svampen i en annan bok eller kolla på nätet innan ni tillagar dem. Svamp ska man ha respekt för!

Risotto är gott, men ännu godare och inte riktigt lika mäktigt tycker jag det är att byta ut riset mot mathavre, helt vete eller som i det här fallet pärldinkelgryn. Det gör dessutom att rätten blir mer skandinavisk och kan göras helt med närproducerade råvaror. Den här gången skivade jag ner kantareller, en svamp som jag också har lärt mig uppskatta på senare år. Det blev dock inte de två stackarna från svampturen utan några fler, köpta på torget. Otton är dessutom fylld av höstiga grönsaker som kålrot, zucchini och så lite äpple som tar fram smakerna lite extra med sin sötma. Det kan säkert vara gott att byta ut all eller en del av osten mot grönmögelost.

svamp- och äppelrecept 012


Pärldinkelotto med kantareller och äpple

200 gram kantareller, skivade
½ zucchini, skivad
½ lite kålrot, skivad i små bitar
2 vitlöksklyftor, pressad
½ gul lök, hackad
3 dl pärldinkel, matvete, hel havre eller liknande
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
½ dl vitt torrt vin
2 dl havregrädde eller annan grädde
1 äpple, tärnat
Några kvistar färsk timjan
1 dl parmesanost

Stek lök och vitlök i smör tills löken fått färg och börjat mjukna. Tillsätt kantarellerna och stek ytterligare några minuter. Rör ner zucchini och kålrot. Stek någon minut tills grönsakerna har fått färg. Tillsätt vatten och smula ner buljongtärningen. Rör i pärldinkeln, grädden och vinet. Låt puttra på låg värme tills grynen är mjuka med lite tuggmotstånd, 30- 40 minuter. Tillsätt mer vatten om det blir för torrt.
Rör ner parmesanost, färsk timjan och äppelbitarna. Låt puttra några minuter till. Servera med en grönsallad.

svamp snogeholm 022

Kommentera

