Bönbonanza 1: Kikärt- och champinjonpaj med pumpa

chikpea-and-mushroom-pie-006

Jag tycker att baljväxterna behöver mer uppmärksamhet, och vill själv bli bättre på att äta nyttigheter som svarta bönor, linser och torkade ärtor. Därför har jag startat bloggutmaningen Bönbonanza där andra bloggare bjuds in att bidra med ett recept som innehåller någon typ av baljväxter varje månad. Klicka här för att läsa mer och delta i utmaningen.

Mitt eget bidrag blir en “paj” med matmpumpa som pajskal istället för deg. Jag gjorde den först till min nya engelska blogg Nutmeg and chives där jag lägger upp recept på brittisk mat i vegetarisk och nyttiga varianter. Pajen, som egentligen ska ha kyckling och champinjoner i sig är en engelsk klassiker och passar riktigt bra ruggiga höstdagar. Pumpan funkar bra som pajskal och gör att rätten inte känns sådär tung och mäktig som jag tycker att paj kan göra. Kryddor som persilja och muskot i såsen gör det hela mustigt men samtidigt friskt.

chikpea-and-mushroom-pie-009
Kikärt- och champinjonpaj med pumpa

Ca 10 mellanstora champinjoner
400 gram förkokta kikärtor
2 palsternackor
3 dl creme fraice
2 vitlöksklyftor
1/2 gul lök
1-2 buljongtärningar+ 1/2 dl vatten
Persilja, muskotnöt, timjan och gräslök efter smak

1/2 liten matpumpa, te x acorn eller butternut
1 dl riven ost, gärna cheddar
salt och peppar

Värm ugnen till 200 C.
Hacka löken och pressa vitlöken och stek i lite rapsolja tills den fått färg. Riv palsternackan grovt och skiva svampen och vänd ner i stekpannan. Stek allting i några minuter. Tillsätt vatten och smula ner buljong. Låt sjuda i 5-10 minuter. Rör ner creme fraichen och kikärtorna. Salta och peppra och krydda med övriga kryddor efter smak. Låt puttra medan du gör i ordning pumpan.
Skär bort skalet på pumpan och skiva i ca 1 cm tjocka bitar.
Lägg fyllningen i en ungssäker form. Placera ut pumpaskivorna över fyllningen, pussla så att det är så lite hål som möjligt. Stö över den rivna osten.
Grädda i ca 20 minuter, tills pumpan känns mjuk.
Servera med en ordentlig grönsallad.

chikpea-and-mushroom-pie-014

2 svar till “Bönbonanza 1: Kikärt- och champinjonpaj med pumpa

Lämna en kommentar