Vegansk ”fish and chips”

tofu fish and chips 008

Jag har utforskat vidare bland de Brittiska matklassikerna, och har gett mig på den mest typiskt engelska maten som finns; fish and chips. Trots att jag äter fisk ibland så är jag inte värst förtjust i klassisk fish and chips. Fisken smakar lätt mest flottigt och friterat och pommesfritten blir allt för ofta trista, mjöliga och kompakta. Jag började klura på om det inte skulle gå att göra om rätten, och göra den vegansk när jag ändå höll på. Resultatet blev bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig. För att få till lite av en fiskkänsla använde jag torkade alger som jag la i blöt och sedan mixade tillsammans med tofu och lite citron. Det gav en havstouch och tog bort en del av bismaken från tofun.
När smeten formas och paneras och sedan steks i en massa olja så blir de läskigt lika ”the real thing”. Jag använde algstänger, som såg ut som torkade nudlar ungefär, men som blir sega och mjuka när man lägger dem i blöt. Jag skulle tro att det går bra med vilken typ av alger eller sjögräs som helst, får du tag på pulver är det säkert det allra smidigaste.

Istället för bara potatispommes rostade jag ett gäng olika rotsaker, det både ser fint ut med de olika färgerna och ger mer smakvariation. Sedan gjorde jag en tartarsås, som är en engelsk sås som ofta äts till fish and chips och annan stekt fisk. Såsen har dock mycket gemensamt med vår remouladsås, den enda skillnaden är senap. Den passade väldigt bra att ringla över tofubitarna och rotsakerna innan servering. Struten av tidningspapper är såklart frivillig, men det är såklart roligt att göra det hela ännu mer fish and chipsisgt genom att äta det så som det gjordes från början.

bild på fish and chips av tofu

Vegansk ”fish and chips” av tofu

4 portioner

300 gram fast tofu

ca 1/2 dl torkade alger eller sjögräs

1 tsk citronsaft

Salt och peppar efter smak

2 dl ströbröd (jag använde fullkornsströbröd)

Vegetabilisk olja för stekning.

Låt algerna/sjögräset ligga i blöt i minst 15 minuter. Mixa sedan i en matberedare i ca 1 minut. Tillsätt tofun och fortsätt mixa tills allt är väl blandat. Smaksätt med citronsaft, salt och peppar.
Mätt upp 1-2 cm olja i en stekpanna och värm till hög värme.
Forma tofusmeten till små biffar, gärna lite ojämnt formade så att det ser ut som fisk. Doppa bitarna i ströbrödet och täck allt väl. Stek bitarna i oljan tills de har blivit gyllene. Låt rinna av på hushållspapper.

Rotsaksfrittes
Här går det bra att ta de rotsaker du har i kylen, eller de som är dina favoriter.

6 potatisar
2 morötter
1 rotselleri
2 palsternackor

Värm ugnen till 200 grader. Skala de rotsaker som behöver skalas och skiva dem i stavar. Sprid ut i en ungsform och ringla över olivolja och flingsalt. Rosta tills alla rotsakerna är mjuka, ca 30 minuter.

Tartarsås

2 dl naturell grekisk yoghurt
1 tsk majonnäs
2 msk hackad ättiksgurka
1 msk kapris
1 tsk dijonsenap
Några droppar citronsaft
Salt och peppar

Blanda alla ingredienser i en skål. Smaksätt med salt, peppar och citron.

Servera antingen i en tidningspapperstrut eller på tallrik, gärna med kokta färska ärtor eller kokt broccoli.

Från det ena till den andra, så är jag så pepp på att börja julstöka nu! Jag har alltid varit emot att äta lussebullar innan första advent och svurit över att juldekorationerna kommer ut tidigare och tidigare varje år. Men nu känner jag bara What the heck. Ljusen, dofterna, kryddorna och smakerna som hör julen till är det enda vi har att liva upp den här trista, gråa årstiden, då kan vi väl lika gärna dra ut på det så mycket som möjligt.
Jag ska försöka göra min adventskalender i år också, för det är så kul. Och så har jag anledning att börja titta på julmat och bak redan nu!

2 responses to “Vegansk ”fish and chips”

  1. Hej!
    Jag undrar vilket typ av alger/sjögräs det ska vara?
    Funkar det med ”sushialger/sjögräs” eller ska det vara någon annan sort?

    • Hej,
      Det funkar säkert bra med vilken sort som helst, det är bara den där havssmaken som en vill åt : ) gärna någon sort som går att mixa/mortla till mindre bitar så att det inte blir så stora bitar i ”fisken” men det är ju en smaksak.

Kommentera

