Adventskalender 2013: Lucka 1

saffransscones 008

Glad första advent! Jag tänkte se till att skapa en tradition, och köra en avdentskalender med ett recept, pyssel eller tips varje dag fram till julafton i år igen. Bloggandet har varit lite haltande på sista tiden, och det kan vara ett bra sätt att komma igång och uppdatera oftare. Och så har jag en massa julkakor, godis och annat gott som jag vill dela med mig av!
Jag älskar alla kryddor, dofter och stämningen som hör julen till, fast i år har jag fuskat och ätit både saffransbullar och pepparkakor innan första advent så jag har inte riktigt den där peppkänslan att nu äntligen kör vi idag. Men den infinner sig säkert under dagen, då det blir adventsfika med vänner och sedan ska jag stå på Di aj vajj-designmarknad i Kirseberg och sälja lite marmelad, kakor, virkade julgummor och annat smått och gott. Bor ni i Malmö så kom dit, det är på Södra Bulltofta vägen 51 och pågår kl 15-20 idag.

Innanför årets första lucka döljer sig ett par solgula juliga saffransscones!
Jag har ju experimenterat lite med olika sconessorter på sistonne, så det är klart att det även måste bli en variant med saffran. De smakar lite som lussebullar, fast mindre sött. Tilsammans med ordentligt med smör och en sötsliskig marmelad blir de en riktigt lyxig början på en adventssönda, eller vilken annan dag som helst. Den som vill kan blanda i russin för att få ännu mer av lussebullekänsla.
saffransscones 004

Saffransscones med fullkorn

Jag gjorde sconsen med rapsolja, vilket jag upptäckte gjorde att de höll ihop bättre än de jag har gjort med smör.
(ca 10 små scones)

100 gram rapsolja eller smör
0,5 gram saffran
1 msk honung
1 msk socker
6 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
4 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
4 dl mjölk

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Värm mjölken i en kastrull på spisen. Rör ner olja eller smör och tillsätt saffran och socker och honung. Rör tills saffranen har löst upp sig.
Blanda ner mjölkblandningen i mjölet och rör väl. En deg med olja blir lösare än en med smör, så tillsätt eventeullt lite mer mjöl om den känns för lös. Det gör dock inget om degen inte känns så fast, det formas fina små bullar i ugnen sen ändå.
Dela degen i tio delar, forma till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 10-12 minuuter.

saffransscones 005

2 responses to “Adventskalender 2013: Lucka 1

  1. Vilken kul ide. Tänkte innan dagen tar slut att jag ska göra ett inlägg om tips om några adventkalendrar på nätet jag tror minnsann jag länkar till dig vännen:) Ha det gott

Kommentera

