Adventskalender 2013: Lucka 3

kakfat samling

Kakfat av loppisporslin

Dags för årets första pyssel, ett enkelt sådant som ger ett fint och ofta imponerande resultat. Det är inte jag som har kommit på idén, de har gått att hitta lite varstans på sistone, kakfaten gjorda av loppisporslin. Men medan de flesta varianter är skira och söta i shabby chiq så gillar jag att göra mina färgglada och lite kitschiga. På marknaden i helgen sa någon att hon fick lite av en Alica i Underlandetkänsla av dem, och det är ett bra betyg!

En del borrar i sina fat och sätter i stålställningar, men jag föredrar att hålla det enkelt och klistrar bara ihop tallrikar med ljusstakar, skålar, vaser, koppar eller vad det nu kan vara som funkar för att ge höjd. Jag tycker att det blir minst lika snyggt, och så är det kul att gå och leta efter tallrikar och småplock som kan passa ihop med dem på loppisar. På så sätt kan du få ett stort fint fat för 20-30 kronor.
Om du bor i Malmö eller i närheten, och inte har lust eller tid att pyssla ihop ditt eget fat kommer du även kunna köpa dem av mig på Mitt Möllans julmarknad nästa helg.

kakfat 011

Det här behövs:
-Tallrikar eller assietter, så många som du vill ha våningar på fatet
-Koppar, vaser, skålar eller liknande att sätta mellan tallrikarna. Se till att de har en plan underkant.
-Starkt lim för porslin, jag brukar använda Karlssons klister
-Något tungt för att tynga ner tallriken, t ex ett par böcker.
-(Måttband)

Para ihop tallrikar med vaser, koppar eller skålar på sätt som du tycker passar. En kopp som det går att lägga sockerbitar eller smågodis i, eller en porslinsfigur på toppen tycker jag brukar bli fint. Om du vill vara noga, mät med måttband ut var mitten på tallriken är. Gör ett kryss där. Limma runt hela underkanten på det som ska var fot, placera den sedan där krysset är. Eller använd ditt ögonmått och placera den i mitten. Lite snett tycker jag att det kan få vara när det är hemmagjort. Fortsätt tills du har så många plan som du vill. Lägg en bok eller något annat tung över fatet tills limmet torkat. Torka bort eventuellt överflödigt lim.
Var försiktig med att diska faten i maskin eller för mycket hett vatten, om du inte hittat ett lim som säger sig klara det. Ge bort eller ha kvar själv för kommande kafferep!

kakfat med kakor

Kommentera

