Adventskalender 2013: Lucka 5

Pepparkaksflapjack 2

Flapjacks är bland mina bästa kakor. Denna brittiska variant på det som i USA brukar kallas för ”bars” och i Sverige vad jag vet inte har fått något riktigt bra namn är enkla att göra och lätta att variera, goda och mättande och så känns de inte så farligt onyttiga. Det där sista är kanske mer önsketänkande än verklighet, men det går ganska enkelt att göra dem mindre söta och mer hälsosamma om man vill.
Den här varianten är dock ganska klassisk, även om jag nog har dragit ner på det söta en del jämfört med många engelska recept.
Jag har provat mig fram med lite julsmakande flapjacks på sistone, jag har gjort dem med glöggsmak och har planer på en variant med saffran och kokos. Men min favorit hittills är pumpa och pepparkaka. Pumpan ger lite fruktighet och saftighet och alla kryddor som nejlika, kanel och ingefära gör det juligt och mustigt.
Basingrediensserna i flapjack är havregryn (andra gryn som t ex dinkel går säkert också bra) smör och sirap (eller agave eller motsvarande). Sen är det bara att smaksätta som man vill, lägga till torkad frukt, fröer, nötter och kryddor. Hemligheten är, har jag upptäckt, att få havregrynen att mjukas upp lite i någon typ av vätska, t ex smält smör, så håller de ihop bättre. Samtidigt vill man inte ha för mycket av en grötkonsistens, så låt vätskan svalna lite innan du tillsätter den.
Vill du göra kakorna veganska så byt ut smöret mot vegetabiliskt margarin.

pepparkaksflapjacks 2

Pepparkaksflapjacks med pumpa
(ca 6 bitar)
3 dl havregryn
1/2 dl ljus sirap
75 gram smör
1 dl pumpapuré (matpumpa som kokats och mosats)
1 tsk kanel
1/2 tsk mald ingefära
6-7 kryddnejlikor
några svartpepparkorn

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och låt det gärna brynas så att det blir ljusbrunt och får en lätt nötaktig lukt.
Blanda ihop havregryn, sirap, pumpapuré och kryddor. Tillsätt smöret och blanda till en klibbig deg.
Tryck ut degen i en ungsfast form. Packa hårt så håller kakorna ihop bättre.
Grädda i 10-15 minuter, tills ytan känns krispig och är gyllenbrun.
Skär i avlånga rutor. Garnera eventuellt med smält choklad eller annan topping.

pepparkaksflapjacks 3

Kommentera

