Adventskalender 2013: Lucka 7

nyponpraliner 1

Efter över ett dygn stormande vaknade jag upp till ett stilla och snöigt Malmö idag. Det spär på julstämningen måste jag säga, men samtidigt blir det så mycket krångligare att cykla och ta sig någonstans. Tur att Vegomässan som jag tänker hänga på idag bara ligger några hundra meter hemifrån. Bor ni i Malmö eller i närheten och är intresserade av vegetarisk och vegansk mat tycker jag att ni ska ta er dit. Det kommer bli en heldag med info om mat utan djur, smakprover och bakelser från några av de största veganbloggarna.

Bakom dagens lucka rymmer sig ett par enkla men väldigt goda chokladpraliner. Kommer ni ihåg den där nypon, citron och ingefärsmarmeladen som jag gjorde? Jag har tagit några skedar av den och blandat i mörk choklad, och fått en fruktig och lite syrlig tryffel. Rullade i rostade hasselnötter med nyponskalspulver blir de en perfekt mix av lent och knaprigt, sött och syrligt.

nyponpraliner 2

Nyponpraliner

1 mörk chokladkaka (100 gram)
2 msk nyponmarmelad med citron och ingefära
4 msk grädde
2 msk smör

1 dl hasselnötter
1 tsk nyponpulver

Blanda grädde, smör och marmelad i en kastrull. Värm tills det sjuder. Hacka chokladen och rör ner i kastrullen. Rör tills all choklad har smält.
Ställ in i kylen i någon timme tills massan har stelnat. Rulla bollar av massan.
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Låt svalana och gnugga bort överflödigt skal. Hacka nötterna fint. Blanda nöthacket med nyponskalsmjöl. Rulla bollarna i hacket. Förvara svalt, eller ät direkt.

nyponpraliner 3

Kommentera

