Adventskalender 2013: Lucka 12

saffransbullar 1

När det närmar sig lucia känner jag alltid ett sådant sug efter saffransbullar. Även om en och annan har slunkit ner innan dess, och jag har ätit saffran i annan form så är det just fluffiga, mjuka lussekatter jag blir sugen på i dessa dagar. Helst ska jag ha en stor påse i frysen, så att jag bara kan värma en och äta när helst jag har lust.

I år kände jag ändå för att variera lussebaket lite, och bestämde mig för att testa att göra saffranssnäckor, med den mincemeat jag berättade om igår som fyllning. Jag tycker att det blev gott, den mäktiga fruktblandningen blir inte lika intensiv om den är fördelade i olika lager i en bulle som om man har den till exempel i en paj. Jag tycker att kryddsmaken passade bra ihop med saffranen, men visst finns det risk för att kryddorna tar över för mycket. Gillar du mycket russin i dina lussebullar (som jag har börjat göra på senare år) och vill piffa till dem lite så är det här en bra kombination. Som back-up, ifall det skulle blivit misslyckat fyllde jag den ena rullen med smör, vaniljsocker, apelsinjuice och lite kokossocker. Det blev gott det med, men smakade mest saffran.

Precis som när jag bakar vanliga bullar bytte jag ut en del av vetemjölet mot grahamsmjöl. Jag använde också ljust dinkelmjöl. Det fungerade bra, degen reste sig kanske inte lika mycket som traditionell deg under jäsningen, och var lite kompakt, men jag tycker ändå att det blev fluffiga saftiga bullar. Jag lät degen kalljäsa i kylen över natten. Jag vet inte om det gjorde någon skillnad för resultatet, men det är väldigt smidigt. Bara att göra i ordning degen på kvällen, och sen baka ut den på morgonen.

saffransbullar 2

saffransbullar 3

Kalljästa saffransbullar med torkad frukt och julkryddor (mincemeat)

ca 30 bullar

75 gram smör
2, 5 dl mjölk (komjölk eller vegetabilisk)
1 dl socker
25 gram jäst
5, 5 dl ljust dinkel -eller vetemjöl
2, 5 dl grahamsmjöl
1 nypa salt
1 påse saffran

Fyllning:
1- 2 dl mincemeat
Hackad mandel
1 uppvispat ägg (kan ersättas med mjölk eller vatten)

Smält smöret. Tillsätt mjölken, saffranen, saltet och sockret och värm till 37 grader. Rör väl.
Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite av degvätskan. Rör ner resten av vätskan.
Blanda ner mjölet, och bearbeta degen i en degblandare eller för hand tills den känns smidig och släpper bunkens kanter.
Täck med en handduk och låt jäsa i kylen under natten eller minst åtta timmar.

Ta fram degen minst 30 minuter innan du ska baka.
Sätt ugnen på 250 grader.
Dela degen i två delar och kavla ut den ena halvan till en tunn kvadrat. Bred på mincemeat jämt över degen. Rulla ihop längst med långsidan. Skär rullen i skivor som är ca 1 cm tjocka. Klä en plåt med bakplåtspapper och placera ut bullarna. Täck över och jäs i ca 30 minuter.
Pensla med ägg, mjölk eller vatten och strö över hackad mandel.
Grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter. Passa noga, bullarna bränns snabbt när det är så hög värme.

saffransbullar 4

Kommentera

