Adventskalender 2013: Lucka 13

inlagd pumpa och rödlök 1
Det blir en sen uppdatering idag. Jag har haft fullt upp med jobb och åtaganden idag, och mitt i allt ska jag försöka komma ihåg allt jag behöver fixa inför vårt deltagande på Mitt Möllans julmarknad i helgen. Nu lyssnar jag på Musikhjälpen och sista- minutenfixar marmeladen och flapjacks. En ganska mysig luciakväll alltså.

Bakom dagens lucka rymmer sig inlagd pumpa och rödlök. En färgglad och kryddig pickles som påminner om en klassisk kryddsill i smaken och också kan fungera som ersättning för det. jag skulle tro att den gör sig fint till vegetariska köttbullar och sojakorv.
Bestäm mängden kryddor utifrån vad du gillar, och gillar du inte nejlikor eller fänkål så byt ut dem mot något annat.

inlagd pumpa och rödlök 2

Inlagd pumpa och rödlök med fänkål och nejlikor
(Inspirerat av det här receptet)

1/4 liten matpumpa
1/2 rödlök
2 dl vatten
1/2 dl socker
1/2 dl ättika
1/2 tsk fänkålsfrön
ca 10 kryddnejlikor

Skala pumpan och skär den i små bitar. Skalan löken och klyfta den, ta isär lagren i klyftorna.
Lägg i en kastrull och häll i 2 dl vatten. Koka upp och sjud i några minuter, tills pumpan mjuknat men fortfarande har tuggmotstånd.
Rör ner socker och ättika. Tillsätt salt och kryddor. Koka i några minuter. Ta av från plattan och låt svalna. Häll upp i en ren burk. Förvara i kylskåp.

1 tsk salt

Kommentera

