Adventeskalender 2013: Lucka 14

Mitt bord på Di aj vajj designmarknad tidigare i höstas.

Mitt bord på Di aj vajj designmarknad tidigare i höstas.

Dagens lucka kommer återigen sent, och består kort och gott av ett tips: Handla dina julklappar på marknader! Eller handla till dig själv där, eller sälj saker på marknader, eller både och. Det är så mycket mysigare att gå och titta på personliga saker som någon har lagt ner sin själ i än att stressa runt i gallerior och köpa massproducerade saker. Tillverkaren av en halsduk från H&M får aldrig veta hur glad den som får den blir, eller känna att dens hantverk uppskattas. När du köper direkt från den som har gjort saken vet du inte bara att pengarna går direkt till den personen, utan några mellanhänder. Du får också se den lysa upp för att du vill ha den affisch, t-shirt, halsband eller vad det nu kan vara som den har lagt ner kraft och tid på att göra.
Jag har spenderat hela dagen på Mitt möllanmarknaden där jag har sålt marmelader, senap, flapjacks och lite annat. Även om det är stressigt (jag är ute i sista minuten som vanligt) och jag blev trött av att stå i sorlet hela dagen så är det så himla kul när någon säger att det jag gjort är gott, eller när de köper något. Precis i slutet av dagen var det en som köpte inte bara ett utan två kakfat. Jag hade kunnat krama henne. De har inte sålt något alls förut, och jag började undra om de inte var så roliga ändå. Och så kommer hon och bara bekräftar att det man gör är ok, och värdefullt för någon annan. Det är skönt.

Jag kommer att stå på Mitt möllanmarknaden imorgon också, kom dit om ni är i närheten av Malmö. Annars finns det säkert någon mysig designmarknad eller julmarknad med lokalt hantverk i närheten av där du bor. Missa inte chansen att köpa något högst personligt!

diajvajj 003

Kommentera

