Adventskalender 2013: Lucka 17

mat som i matilda

Dagens lucka rymmer lite julklappstips. På marknaden i helgen köpte jag två jättefina kort av illustratören Matilda Ekman, från serien Mat som i Matilda. De är bara så fina och färgglada och frestande i sin enkelhet. Frukt och grönsaker helt enkelt, som kan blir goda vegetariska rätter. Nu pryder de min kokbokshylla i köket. Hennes grejer finns att titta på (och kanske beställa) här.

Jag tänkte också dela med mig av lite fler julklappstips på fina handgjorda grejer som kan passa till matnördar. På Nordic design Collective, som är som en svensk motsvarighet till Etsy kan man handla från de flesta försäljare i någon dag till och hinna få det innan jul.

En annan illustratör som gör väldigt fina grejer, ibland med mattema, är Tovelisa. Hennes Kom och ät kakor någon dag- poster är väldigt söt.

Princesstårtebrickan av My Floryd Welin kan passa alla tårtälskare. Hon gör också coola grytunderlägg av fotade pärlplattor och lapptäcken.

För den riktigt vetgirige matnörden kanske Matspelet är något. Jag kan säga att jag gärna hade fått det under granen!

Kommentera

