Adventskalender 2013: Lucka 18

lingonbröd 1

Ett gott bröd är så himla viktigt på julen tycker jag. Jag kan ibland nästan glömma bort att äta av resten av julmaten för att det är så gott med ett kryddigt vörtbröd eller fänkålsbröd med riktigt smör och en stark ost.

Bröd behöver ju inte ta en massa timmar och knådande, utan kan slängas ihop rätt lätt på någon timme om det är ett filmjölksbröd. Inspiration till den här varianten som är sötad med rårörda lingon och smaksatt med pomerans och fänkålsfrön fick jag från tidningen Julens goda från ICA. Jag har bara bytt ut en del av vetemjölet mot rågmjöl och ersatt vörtmixen med pomerans. Det gav ett saftigt, lite citrussmakande bröd med god knaprig skorpa. Jag bytte också ut hälften av bikarbonatet mot bakpulver, eftersom jag tycker att för mycket bikarbonat kan ge lite av en bitter smak. Just det, och så slängde jag ner lite hirsflingor också. Det ska visst göra bröd saftigt, och så innehåller det b-vitamin som är bra för alla, men speciellt oss som inte knaprar kött.

lingonbröd 2


Filmjölksbröd med lingon och fänkål

3 dl ljust dinkelmjöl
3 dl rågmjöl
1 dl havregryn
1 dl hirsflingor (kan ersättas med havregryn)
1/2 dl hela linfrön
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk mortlade fänkålsfrön
1 tsk salt
4 dl filmjölk
1 dl rårörda lingon

Pumpakärnor eller solrosfrön till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång form som rymmer 1, 5 liter.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner filmjölk och lingon och blanda väl. Stjälp över degen i formen, sprid ut den jämt och strö över garnering.
Grädda i ca 1 timme i ugnen, tills en sticka kommer ut torr och brödet känns fast.

Kommentera

