Bananpannkaka med frukt och kokos

bananpannkaka 1

Julen är över för den här gången och mellandagarna har tagit vid. De är ganska sköna de här dagarna innan nyår också, då man mest får såsa runt, njuta av sina klappar och göra ingenting. Jag funderar lite smått på nyårsmat och försöker mota bort det lätta illamåendet som infunnit sig, antagligen som en följd av all julmat, kakor och godis. Nu vill jag inte se en knäck på ett helt år!

Ett bra sätt kan vara med bananpannkakor. Enligt min syster är det bland det hetaste i matväg i år, och jag känner mig som en dålig matbloggare som inte ens hade hört talas om det. Här kommer nu ett recept iallafall, innan året hinner ta slut.

Den här enkla och nyttiga frukosten, eller mellanmålet innehåller bara två ingredienser; banan och ägg. Tillsammans med lite frusen och färsk frukt och riven kokos blev det en riktigt god och annorlunda frukost. En klick yoghurt på toppen är säkert också gott.

bananpannkaka 2

Bananpannkakor
(2 pannkakor)
1 banan
2 ekologiska ägg
Smör eller rapsolja till stekning

Frukt och kokos till servering

Mixa bananen och äggen med stavmixer eller i annan mixer. Värm smör eller olja i en liten stekpanna. Häll ut ungefär hälften av smeten i pannan. Stek tills pannkakan är fast och har blivit gyllenbrun undertill. Vänd försiktigt och stek på andra sidan tills den också har fått färg.

Vänd över på en tallrik och servera med valfri frukt eller bär.

2 responses to “Bananpannkaka med frukt och kokos

  1. Hejsan. Bananpannkakor är gott! Tycker både jag o min lilla dogg:) . Jag har bara ett ägg o lite bovetemjöl i till en lagom tjock konsistens. På den här smeten fick jag ut 10 små plättar. O med hemmagjord aroniasylt till! Mums! Ha det gott!

    • Hej, kul att du har hittat hit! Ja det var en trevlig överraskning att det var så gott och enkelt! Hemmagjord aroniasylt låter gott det med. Vad är det för sorts bär? Ha det fint!

Kommentera

