Äppelgranité med vanilj och konjak

äppelgranite 1

Nyår är en ganska jobbig högtid tycker jag. Det finns alltid så mycket förväntningar på att det ska bli så festligt och kul och speciellt och sen blir jag ofta besviken. Jag kan lättare räkna upp halvdana och misslyckade nyårsfiranden än riktigt roliga. Men i år har jag hopp för att det ska bli bra. Middag med en liten grupp vänner och sedan ska vi gå till en nyårsfest som någon annan håller i, och så kanske en sväng till puben där Peter ska vara DJ. Det är skönt att ha det bestämt, så att jag kan koncentrera mig på det som jag har kommit att tycka är det viktigaste med nyår; maten. Vi kommer köra på mycket små goda smårätter, och jag ska ge mig på att göra några olika deserttapas till efterrätten. En annan sak jag var nyfiken på är det här med granité. Jag har lärt mig att det är något som som serveras mellan rätter på finare middagar, för att rensa paletten som det så tjusigt heter. En sorbet som inte är efterrätt låter helt klart spännande, och när det dessutom verkade så väldigt lättgjort var jag tvungen att prova.

Jag valde en variant med äpple, vanilj och en skvätt konjak som vi hade över. Det blev riktigt gott, inte så sött och lite syrligt och friskt. Skulle lika väl kunna funka som en enkel efterrätt faktiskt, kanske med någon typ av småkakor till. Konjaken kan säkert lika väl bytas mot till
exempel Calvados eller varför inte mousserande vin.

äppelgranite 2

Äppelgranité med vanilj och konjak
(6 portioner)
2 äpplen
1/2 dl socker
2 dl vatten
1/2 dl konjak
1/2 tsk citronsaft
1 vaniljstång eller ca 1/2 tsk vaniljpulver

Skala och tärna äpplena smått. Lägg hacket i en kastrull tillsammans med vatten, socker, vaniljstång eller pulver och citronsaft. Koka upp och sjud i några minuter tills äpplena är helt mjuka och går lätt att mosa sönder. Ta av från värmen och låt svalna något. Ta upp vaniljstången om det har användts. Tillsätt konjaken. Häll över i en plastburk och sätt in i frysen i ett par timmar. Ta fram burken några minuter innan servering och skrapa upp granitén med en sked så att det blir en isig massa. Dekorera eventuellt med färsk mynta.

äppelgranite 003

2 responses to “Äppelgranité med vanilj och konjak

  1. Ser jättefint ut och fräscht efter all tyngre julmat. Vi ska göra nyårsmat med asiatiskt tema med mycket grönsaker och hoppas det blir gott 🙂 Håller med om nyår, nästintill den tråkigaste dagen på året om du frågar mig haha! Kanske för jag inte gillar att vänta 😉 Men det är inställningen som räknas och i år ska vi ha riktigt trevligt. Hoppas ni får en riktigt bra kväll!

    • Tack! Er asiatiska mat såg också väldigt god ut. Det är en bra idé att köra på ett tema från något särskilt land/världsdel sådär! Ha en fin början på det nya året!

Kommentera

