Virkat mobilfodral med broderier

virkat telefonfodral 1

Jag hör till dem som länge har vägrat att skaffa en smartphone. Jag tycker att det verkar så onödigt att ha en dyr telefon med en massa finesser som jag inte behöver, som det dessutom är stor risk att jag tappar bort eller har sönder. Min gamla enkla Nokia har funkat bra nog för att ringa och smsa. Men nu sjunger den verkligen på sista versen, och när jag i julas fick chansen att ärva en androidtelefon utan att behöva byta nummer och krångla, så kändes det ganska spännande.

Men min nya lilla telefon behövde ju något sorts skydd, för att hålla lite bättre när jag tappar den i golvet (för det kommer jag göra). Så jag virkade ett fodral och broderade några blommor på det. Jag har sett att det finns iphoneskal att beställa som är som rutnät för att man själv ska kunna brodera ett korstygnsmönster på dem, och jag ville göra något liknande. Det blev ett ganska lätt pyssel som går på en kväll att göra färdigt. Om du inte har virkat så mycket innan är det här ett bra första projekt, och är du en storvirkare går det såklart att pimpa till fodralet hur mycket som helst.

Det finns en massa bra instruktioner på nätet för nybörjarvirkaren, här är en om hur du gör fasta maskor

virkat telefonfodral 2


Virkat mobilfordral med broderier

Det här behövs:
Bomullsgarn, gärna ganska tjockt
virknål, jag använde tjocklek 3
1 knappnål
1 nål med öga stort nog att trä igenom bomullsgarnet
sytråd

Börja med att göra så många luftmaskor så att arbetet är lika brett som din telefon + ca 1/2 cm extra marginal på varje sida.
Virka därefter fasta maskor fram och tillbaka, tills stycket är lika långt som din telefon. Virka då lika mycket till, för att göra baksidan. Välj vilken ände av arbetet du vill ha som framsida, och brodera valfritt motiv. Gör till exempel korsstygn tvärs över varje maska, eller brodera fritt med stjälkstygn eller kedjestygn. Jag körde en kombo av båda, inspirerad av ett broderi jag hittade i en tidning.
Vik arbetet på mitten så att broderiet är på insidan och och virka ihop det längst med sidorna med fasta maskor. Vänd tillbaka arbetet och virka en kant i en annan färg i ca 1 cm längst upp. Om du vill kan du göra en spets längst upp genom att virka en smygmaska, tre fasta maskor och en smygmaska i en maska, hoppa över en maska och likadant varvet runt.
Fäst alla lösa trådar på baksidan. Sy fast en tryckknapp längst upp på insidan av fodralet. Klart!

virkat telefonfodral 3

2 responses to “Virkat mobilfodral med broderier

  1. Vilket fint fodral! Ett sådant tror jag att jag får försöka mig på att göra, tack för tipset!

    Jag var också smartphone-motståndare fram till i september förra året när jag blev med Jobbmobil av äppelslaget. Trots att jag har svårt för just Apple och inte vill låta telefonen styra så måste jag erkänna att de är ganska smidiga… Då kan man ju tex kommentera trevliga inlägg om mobilfodral från sängen 😉

    • Tack så mycket! Vore kul att se hur ditt blir sen : ) Ja det är ju smidigt med smartphone ibland, och just det där att man kan läsa och kommentera på bloggar från lite varstans är en stor fördel!

Kommentera

