Upp- och nerkaka med blodapelsin och valnötter (glutenfri)

valnöt och blodapelsinkaka 1

Det har inte ens gått en vecka sedan vi kom hem från semestern på Teneriffa, men den känns redan avlägsen och overklig. Jag tittar på bilderna av solnedgångar, höga vågor och exotiska blommor för att påminna mig om att jag faktiskt har varit där. Någon dag blir det kanske ett recept på någon kanarisk maträtt eller kaka också.

Men idag vill jag frossa i blodapelsiner! Det är återigen säsong för dessa vackra, underbart söta, c-vitaminspäckade citrusfrukter. På Özen allfrukt i Malmö, där jag oftast handlar frukt och grönsaker säljer de dessutom stora påsar blodapelsiner löjligt billigt just nu. Förutom att äta dem som de är, pressa till juice eller smoothie eller blanda i sallad så är det gott att baka med blodapelsin. För att få fram deras vackra guloranga mönster bestämde jag mig för att göra en upp-och nerkaka med blodapelsin i botten, som sedan blir ovansidan när du vänder på kakan.

Det här med att lägga upp recept på kakor kan kanske vara provocerande för en del nu såhär i januari, när det finns nyårslöften och förhoppningar om att starta nytt och äta mer hälsosamt som gör sig påminda. Jag har funderat en del på det där, och för mig känns januari inte som rätt tid för att bli en ny människa. Den här tiden på året tycker jag mest handlar om att hålla ut, klara sig igenom mörkret och kylan utan att bli allt för deprimerad, och att hålla värmen. Och då tror jag att de där extrakilona kan vara bara att ha. I vilket fall som helst har jag inte energi nog att leva på råkost och räkna kalorier nu (det har jag aldrig i och för sig). Under den svenska vintern kan vi behöva något som tröstar och värmer. För min del är god mat och bakverk viktiga, för andra kan det vara något annat. Så jag har bestämt mig för att inte tvinga mig att avstå från det. Däremot gillar jag att hitta mellanvägar. Ska jag krypa upp i soffan med något sött varje kväll så kan det kännas bra om det inte är allt för sött, eller packat med vitt mjöl och smör.
Den här kakan är en bra kompromiss till att inte avsäga sig allt gott, men ändå känna att jag äter lite nyttigt. Den har malda valnötter och potatismjöl som bas, och är alltså glutenfri. Bara lite socker och rapsolja istället för smör. Valnötter är ett av våra födoämnen som är rikast på omega 3, så det är bra för alla vegetarianer och veganer, och de är fulla av välgörande antidoxianter, precis som blodapelsinen.

Där en ganska vuxen kaka, med lite besk smak från både apelsinerna och valnötterna (för att minska beskan, var noga med att skära bort allt det vita runt om apelsinen). En klick grekisk yoghurt med lite utrörd honung, eller en kopp rykande varm choklad balanserar upp den perfekt. En klick grädde på sidan är också gott.

valnöt och blodapelsinkaka 3

Upp -och nerkaka med valnötter och blodapelsin

1, 5 dl malda valnötter
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1/1 dl socker
1/2 rapsolja eller annan neutral olja

2-3 blodapelsiner
Granatäppelkärnor till garnering

Sätt ugnen på 175 grader.

Mixa valnötterna fint i matberedare eller mal dem i en mandelkvarn. Var försiktig med att mixa valnötterna för länge, då de innehåller mycket olja finns det risk att de blir till massa istället för ett mjöl. Blanda de malda nötterna med potatismjölet. Rör ner bakpulver och vaniljsocker.
Vispa ägg och socker fluffigt.
Vänd ner äggblandningen i nötblandingen. Rör ner matoljan och blanda väl för att få bort eventuella klumpar.

Skala blodapelsinerna och skär dem i tunna skivor. Smörj en rund, platt form. Placera ut apelsinskivorna i formen, så tätt ihop som det går. Häll smeten över apelsinskivorna och se till att all apelsin är täckt. Grädda i ca 20 minuter, tills kakan har fått färg och är torr hela vägen igenom. Låt kakan svalna, och stjälp sedan upp den på ett fat. Pressa eventuellt juice från överblivna apelsinskivor över kakan. Strö över granatäppelkärnor som garnering. Servera.

PS. Ni som älskar den svenska vintern, med snö och kyla får ursäkta mitt gnällande. Den vinter vi har i Skåne än så länge, med enbart mörker, regn och blåst har jag svårt att tro att så många njuter av, men motbevisa mig gärna.

valnöt och blodapelsinkaka 4

3 responses to “Upp- och nerkaka med blodapelsin och valnötter (glutenfri)

Kommentera

