Chili sin carne

chili sin carne 011

Även om kylan har släppt sitt grepp om landet lite grann (för min del får det gärna bli vår nu!) så är det fortfarande gott med kryddstarka, värmande grytor. Den här chili sin carnen är mustig, mättande och dessutom väldigt mat. Chipotlen ger den en lite rökig smak, som balanseras upp av äppelcidervinägern och en aning socker.

Det finns inte mycket mer att säga om den här maten. Det är en vegetarisering av standardrätt som har hängt med sedan 70-talet som fortfarande funkar bra som en lättlagad vardagsmiddag.

Jag gillar en stor klick naturell yoghurt till kryddstark mat, och att sleva i mig mina bönor med ett gott bröd. Den här gången blev det färdigköpta naanbröd.

chili sin carne 2

Het chili sin carne

 

6 portioner
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
1/2 färsk röd chili
3 morötter

1 paket passerade tomater
1 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
3 dl kokta röda bönor
2 dl kokta vita bönor

1 tsk starkt paprikapulver
1 nypa chipotlepulver (rökt torkad chili)
1/2 tsk spiskummin
1/2 tsk malda korianderfrön
1/2 tsk mald kanel
1 nypa cayenepeppar
1 msk äppelvidervinäger
1 tsk socker
Salt och peppar efter smak

Hacka löken och chilin och stek i en panna med lite olja tillsammans med pressad vitlök tills de fått färg och mjuknat. Skiva morötterna och blanda ner i pannan. Stek i ytterligare några minuter. Rör ner passerade tomater, vatten och grönsaksbuljong samt kryddor. Låt puttra några minuter tills morötterna börjar bli mjuka. Rör ner äppelcidervinäger, socker och de kokta bönorna. Smaka av med salt och peppar och låt puttra några minuter till.

 

 

2 responses to “Chili sin carne

  1. Roligt! Kokade precis ihop en vegetarisk chili, men nu när jag läser ditt recept och att det är rödlök i så är det det som ska med i nästa chili jag gör. Hade selleri i min och smaksatte med kanelstång 🙂 Lunchlåda för imorn..och 6 dagar till 😉

Kommentera

