Ingefärshjärtan

infärshjärtan 1

Bloggosfären svämmar verkligen över av hjärtformade kakor, lyxiga chokladdesserter och menyer för romantiska middagar just nu inför alla hjärtans dag. Att äta gott tillsammans med nära och kära måste väl vara ett bra sätt att fira denna annars ganska kommersiella kärleksdag, så inget ont i det. Jag känner bara inte att jag har så mycket att bidra med i form av svulstigt, rosa och fluffigt. Istället bjuder jag på ett recept på något enkelt och gulligt.

Dessa knaprigt söta ingefärshjärtan går snabbt att svänga ihop och är ett trevligt tilltugg till eftermiddagsteet. Bjud hem dina vänner på gammaldagst kafferep, ge bort en burk till någon som är förkyld eller knapra i dig dem själv till eftermiddagsteet.

Den torkade ingefäran ger en varm, kryddig känsla, som kan förstärkas ännu mer om man använder färsk ingefära.

Kakorna är varken socker fria eller glutenfria den här gången (men kan lätt göras veganska om man byter ut smöret och grädden mot växtbaserade alternativ). Ibland orkar man inte vara innovativ och duktig, utan vill ha något klassiskt, lättbakat som någon annan har hittat på. Det enda som är min egen uppfinning är att forma dem till hjärtan istället för ringar och hoppat över äggpenslingen som jag ofta tycker är onödig.  Jag hittade receptet i pärmen där jag har sparat min mammas recepturklipp. Det kommer från DN:s matsida, och kan mycket väl vara påkommet av Anna Bergenström. Det känns som hennes stil.

infärshjärtan 006

Ingefärshjärtan

(ca 30 kakor)

100 gram rumsvarmt smör

1/2 dl strösocker

2 msk grädde

1, 5 tsk torkad mald ingefära eller 1 msk riven färsk ingefära

2, 5 dl vetemjöl

ca 1/2 dl strösocker till garnering

Rör smör och socker poröst. Tillsätt grädde, mjöl och ingefära. Rör ihop allt till en deg som du låter vila i kylen i minst en timme.

Sätt ugnen på 200 grader.

Dela degen i två delar och rulla ut den. Skär rullarna i sammanlagt 30 bitar. Rulla varje bit till cirka 12-15 centimeter. Forma till hjärtan genom att lägga ihop de två ändarna och tryck nedåt och forma motsatt del till en spets. Doppa ena sidan av kakorna i strösocker. Lägg på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda kakorna mitt i ugnen i 12- 15 minuter.

Kakorna kan förvaras i en tättslutande burk i ca 10 dagar, och går även bra att frysa. Fräscha gärna upp dem med några minuter i 200 grader varm ugn om de varit frysta.

infärshjärtan 3

2 responses to “Ingefärshjärtan

Kommentera

