Havrevåfflor med blodapelsincurd

havrevåfflor 1

Jag har försummat dig på sistone kära blogg, jag vet och jag ber om ursäkt för det! Det har bara varit så mycket, som det brukar heta. Jag har börjat jobba nästan heltid, med kvällsjobb två dagar i veckan och en del extra frilansgrejer. Mitt i allt det blev jag dessutom dunderförkyld, men vägrade att vara ledig och ta det lugnt och vila så mycket som jag borde har gjort. Det verkar ha straffat sig med att jag fortfarande är småförkyld och trött mest hela tiden. Tidsbristen är inte min enda bortförklaring, jag har helt enkelt inte haft någon lust att laga mat eller prova nya saker i köket, och matlagningen har stannat vid de enklaste grejer som inte är värda att blogga om.

Men nog med gnällt Det håller ju på att vända, på alla sätt och vis. Jag blir bättre, hittar rutiner för jobbet. Och våren har kommit till Skåne ordentligt, överallt spricker gröna knoppar upp och parkerna är fulla av krokus, tulpaner och andra vårblommor. Det är inte långt kvar nu tills vi kan börja njuta av späda gröna blad och de första vårprimörerna. Tänk er vitsippshav, klorofyllstinna nässlor och kirskål, ramslök ( i år hoppas jag komma ut och plocka lite) och sen rabarber, sparris och allt som kommer därefter. Jag känner hur matlagningsinspirationen börjar spira bara jag tänker på det! För det är väl det som är grejen nu såhär under vårvintern också. Det är för tidigt för att hitta de första svenska primörerna, samtidigt som du (jag i alla fall) börjar tröttna på kålrötter, rödbetor, kål och andra vintergrönsaker. I det där vårvintriga tillståndet är jag inte sugen på värmande grytor och soppor, men det känns fel att börja köpa importerade gröna grönsaker och göra sallader också. Så jag bara håller ut, lagar något halvtrist och drömmer om ännu vårigare tider. Eller lagar något som ger en föraning om vad som ska komma, lite som en vårvinterhybrid. De här våfflorna med blodapelsincurd och kiwi skulle kunna ses som det. Receptet ger en chans att göra något fantastiskt av säsongens sista blodapelsiner, som kanske inte var så roliga av sig själva. Jag älskar den pastelliga, flamencorosa färgen den får. Och även om kiwi är en exotisk frukt från långt borta så ger de  en vårig känsla med sin illgrönhet. Dessutom är det väldigt gott tillsammans, men en klick naturell yoghurt.

havrevåfflor 2

Våfflorna är inte dumma i sig själva heller. Havren och dinkelmjölet gör att de är lite grövre än vanliga våfflor, och riktigt mättande och frasiga. Det går lika bra att servera dem som en lätt lunch, till exempel med lite stekt spenat och svamp och smulad fetaost över. Våfflorna är veganska, och de kan även enkelt bli glutenfria med glutenfri havre och glutenfritt mjöl. Curden går att göra vegansk genom att byta ut ägget mot ca 1 tsk potatismjöl eller maizenapulver. Så, nu är vi alla förberedda för våffeldagen på tisdag!

Havrevåfflor

1 dl havremjöl eller mald havre

2 dl ljust dinkelmjöl

1/2 dl havregrädde

3 dl havremjölk

1 msk linfrön

3 msk varmt vatten

1/2 tsk bakpulver 1 nypa salt

Om du använder havregryn, mal dem till fint pulver i matberedare. Blanda havremjöl, dinkelmjöl, bakpulver och salt i en bunke. Vispa ner grädde och mjölk, linfrön och vatten. Blanda till en jämn smet.

Värm våffeljärnet och pensla det med lite smör. Grädda våfflorna.

havrevåfflor 3

Den fina Jobsduken med blomsterkransen fick komma fram ur skåpet för att sprida ännu mer vårkänsla.

 

Blodapelsincurd

1 dl blodapelsinsaft (saften från 2-3 apelsiner)

1 ägg

1/2-2 dl strösocker

25 gram smör

Pressa ner apelsinsaften i en kastrull och rör ner socker. Vispa ner ägget och sätt på plattan. Sjud under vispning tills curden börjar tjockna. Ta av från värmen och rör ner smöret. Låt svalna och häll upp i en ren burk.

havrevåfflor 4

 

4 responses to “Havrevåfflor med blodapelsincurd

  1. Åh så gott med våfflor! Förstår hur du känner dig. Går oxå o längtar till den sköna våren, få leta efter fina små nässlor mm! Hoppas din förkylning snart. Sköna Vårhälsningar Gittan o Lady

  2. Å va fräscht det ser ut, väldigt skillnad mot de med grädde och sylt, de är i och för sig också väldigt goda, men man mår nog mycket bättre efteråt om man väljer en sån här våffla 🙂 De vanliga brukar vara i maffigaste laget 😉

Kommentera

