Matvandring i Rosengård

kryddor från rosengård frukt

Förra helgen var jag på matvandring i ett av Malmös trevligaste områden; Rosengård. Jag hade gett det till min syster  i julklapp, men det har inte blivit av att vi har kommit iväg förän nu. Men slutet av mars visade sig vara en bra tid att ”smaka på Rosengård. Mycket folk var ute för att njuta av vårsolen som tittade fram och här och där blommade körsbärsträd. Guiden Baftije visade oss genom Rosengårds centrum och ner mot bokalerna (butiker och lägenheter som byggts ihop) vid Rosengången, och på vägen fick vi smaka på burek, falafel, baklava och arabiskt kaffe och slutligen en sagolik mango i grönsaksbutiken.

Jag kan verkligen rekommendera den här typen av vandringar. Det är ett kul sätt att lära känna ett område, genom någon som lever där och kan berätta hur det verkligen är, både om positiva och negativa sidor. Dessutom får man provsmaka en massa god mat, och kan hitta ställen att återkomma till själv.

Jag bor ganska nära Rosengård, och har redan upptäckt det som ett bra och ofta billigt ställe att handla på, men lärde mig ändå en hel del nytt. Som att namnet Rosengård kommer från att området var täckt av Rosenbuskar tidigare. Buskarna togs bort när miljonprogramhusen bygdes på 1970-talet, men namnet finns kvar.

kryddor från rosengård1

Vandringen började med att vi fick provsmaka på de sex kryddblandningarna som Kryddor från Rosengård har tagit fram. Min favorit var nog Kofta Masala och Harissa. Perfekt till dipp!

kryddor från rosengård2

I gallerian i Rosengård centrum finns det flera ställen som säljer burek, filodegspajen som kan fyllas med fetaost, spenat, kött mm och är vanlig på balkan. Jag tycker det är lite väl flottigt, men i små doser är det gott.

kryddor från rosengård 3

Malmös nationalrätt falafeln såldes här först av allt, i en vagn under Rosengård centrum. Enligt Mustafa Iskandarani som driver vagnen är hemligheten för att få en fluffig, krispig falafel att tillsätta kolsyrat vatten. Det var faktiskt den frasigaste falafeln jag ätit!

kryddor från rosengård 4smaka på rosengård 008

Smaskiga baklava i slutet av rundturen. De andra fick små koppar av arabiskt kaffe med kardemumma, jag fick en ölsejdel med te.

smaka på rosengård6

Läs mer om Kryddor från Rosengård och hitta länk till hur du bokar matvandringarna här.

På kvällen lagade vi en afghansk auberginegryta från ett recept ifrån boken Kryddor från Rosengård, och jag gjorde en kaka inspirerad av ett recept i boken, som blev som någon sorts koksosblondies. Men det får bli ett eget inlägg…

3 responses to “Matvandring i Rosengård

  1. Var köpte du biljetter? Kostade? Mamman fyller 70 år snart så jag behöver tips på bra presenter och detta kanske vore något då hon gillade matvandringen på Möllan 😊

Kommentera

