Nässel- och ramslökspaj med solrosfröbotten

nässel och ramslökpaj1

I helgen var jag ute på min första ramslöksplockar-utflykt! Jag har under flera år varit nyfiken på dessa spännande blad som ska växa som ogräs i de skånska skogarna men som är svåra att komma åt om du inte kan dina ställen. Nu hade jag turen att få sällskap av Karoline på Det gröna skafferiet, som visade mig ett av sina favoritställen. Det var verkligen som sägnerna säger, skogen var full av illgröna, liljekonvaljliknande blad, och det svävade en svag lökdoft över hela skogen. När jag tuggade på ett blad smakade det det som gräslök, vitlök och rödlök i ett, och det första jag tänkte på var lök- och gräddfilschips konstigt nog. Det bästa med ramslöken var nog att den var så otroligt lättplockad. Rips raps några snabba tag bara så hade jag en halv kasse full. Mer ville jag inte plocka med tanke på utrymme i frysen och att vi faktiskt ska orka äta upp allt också.

Sen jag kom hem har jag experimenterat loss med ramslök i olika sammanhang, de flesta riktigt lyckade grejer som jag tänkte dela med mig av här framöver. Först ut blir en paj med ramslök och årets första nässlor, som jag också hann plocka på mig under utflykten. För att göra pajdegen lite mer nyttig bytte jag ut en del av mjölet mot solrosfrön och smöret mot oljan. Degen blev god och knaprig, men lite väl torr. Nästa gång ska jag nog prova att röra i lite kesella eller kvarg. Kombon ramslök och nässlor visade sig vara riktigt bra, och det blev en vårsmakande, lätt paj som jag tror skulle passa perfekt på påskbuffébordet.

nässel och ramslökpaj 3

Nässel-  ramslökspaj med solrosfröbotten

Pajdeg:

1 dl solrosfrön

2 dl ljust dinkelmjöl eller vetemjöl

1 dl grovt dinkelmjöl eller grahamsmjöl

1 dl rapsolja

1 msk linfrön + 3 msk vatten

1 tsk salt

 

Fyllning:

ca 200 gram nässlor

6-8 ramslöksblad

1 vitlöksklyfta

1 dl vatten + 1/2 grönsaksbuljongtärning

3 ägg

1, 5 dl mjölk

ca 1 dl riven ost, västerbotten, lagrad herrgård, cheddar eller något annat med drag

salt och peppar efter smak

1 nypa muskot

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda linfrön och vatten i en skål och låt stå minst 15 min Mixa solrosfröna tills de är nästan helt finmalda. Blanda solrosfrön, mjölet och saltet i en bunke. Tillsätt rapsolja. Blanda till en pajdeg. Smörj en form och tryck ut degen i ett tunt lager. Förgrädda i ca 10 minuter.

Sköj nässlorna och förväll dem i vatten och buljong i några minuter. Blanda i finhackade ramslöksblad och pressad vitlök. Vispa ihop ägg, mjölk, riven ost och kryddor. Blanda ner nässlorna i äggsmeten och rör ihop.

Häll fyllningen i pajskalet. Dekorera eventuellt med ramslöksblad. Grädda i ca 40 minuter, till äggstanningen är fast och har fått färg.

Servera med en sallad och någon dressing.

nässel och ramslökpaj 1

Nästa gång ska jag lägga upp lite bilder från själva utflykten!

Kommentera

