Kokoskaka med yoghurt, blåbär och citron

kokos-yoghurtkaka 1

 

Glad påsk på er! Hoppas alla får en skön och solig helg med mycket god mat! Jag tänkte bjuda på ett sista påsktips, en enkel och luftig kaka som passar bra om ni har förätit er på pajer, choklad, och ostar. Eller vad ni nu gillar mest till påsk.

Kommer ni ihåg de där kokoskakorna med yoghurt som var lite sötsyrliga som fanns när man var liten? Jag har i alla fall inte sett till dem på länge.

Så häromdagen stod jag med massa yoghurt som behövde användas och en skvätt lemon curd och blåbär i frysen och tänkte att jag ska ge mig på att göra en sån kaka, och se om det går att få den glutenfri.

Det gick hur bra som helst, och det blev som sagt en luftig, lite syrlig och väldigt kokoisg kaka. Kombinationen av citron och blåbär var perfekt, och den som vill ha den ännu fruktigare kan prova att skiva i bitar av mango också.

Nu ska jag inte lägga upp några fler kokoskakor på ett tag, jag lovar. Men det är ju bara bland det godaste som finns!

 

 

kokos-yoghurtkaka 4

 Kokoskaka med yoghurt, blåbär och citron

2 dl kokosflingor

1/2 dl ströcsocker

1 tsk bakpulver

2 ekologiska ägg

50 gram smör

1 dl naturell yoghurt, helst 10 procentig

2 msk lemon curd eller 1 msk citronsaft och ytterligare 1/2 dl strösocker

1 dl blåbär

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg, socker och lemon curd eller citronsaft fluffigt. Rör ner kokosflingor, bakpulver och yoghurt. Blanda väl. Smält smöret och rör ner det. Vänd slutligen ner blåbären försiktigt.

Smörj en form och strö den med kokosflingor. Häll ner smeten i ett jämt lager. Grädda ca 20 minuter tills kakan har fått färg och känns fast.

 

kokos-yoghurtkaka 2

 

kokos-yoghurtkaka 3

Kommentera

