Restaurant day och vegansk fläderfudge

restaurant day 1

Igår var det Restaurant day och för första gången var Malmö med i evenemanget med pop-up restauranger över hela stan! Under restaurangdagen kan alla som vill öppna matservering, var som helst. I Malmö fanns det bland annat en tacovagn, en balkongservering och flera andra sorters endagsserveringar. Dagen kommer från början från Helsingfors, där hudnratals personer deltar vid varje tillfälle.Det är så kul att det äntligen har kommit till vår stad. Tyvärr han jag inte smaka på så många av de andras utbud, men det kanske jag kan göra vid nästa tillfälle som dagen är; den 17:e augusti. Det var en jätterolig dag som jag gärna gör om!

Jag fick ett infall och byggde upp ett litet fik på min cykel, vilket blev väldigt bra om jag får säga det själv. En skiva på pakethållaren fick bli disk, i en cykelkorg hade jag tallrikar, muggar och annat praktiskt och små korgar med servetter och minipajer hängde på styret. Och så pyntade jag lite med vimplar, blommor på cykelkorgen och en bukett färsk mynta.

restaurant day 2

Jag ställde upp cykeln i Västra hamnen, vid småbåtshamnen. Det var ett bra ställe att stå på, eftersom det var en av årets första sommardagar med klarblå himmel och strålande sol så var det fullt av folk som passerade hela dagen. Många kom fram och var nyfikna eller sa att det var fint, och en hel del av dem köpte fika. På eftermiddagen var de flesta kakor borta och jag var helt slut men glad och rejält bränd av solen. Cykelfiket är nått som jag gärna gör om i sommar!

Temat var ”kakor för alla” och jag hade bakat lite glutenfritt, lite veganskt och lite utan raffinerat socker. Bland annat sålde jag rabarber- och kardemummamuffins, rabarbergrottor, kokos, citron- och hallonrutor och minipajer på kikärtsmjöl med spenat- och ramslöksfyllning. Och så lyckades jag få till vegansk fudge som blev riktigt bra vid det andra försöket. Precis så där smuliga och samtidigt krämiga som fudge ska vara.  Jag smaksatte den med vanilj och fläderblomssaft. Det passade riktigt bra med flädersmaken och de blev nästintill beroendeframkallande. Den som vill kan så klart byta ut flädersaften mot till exempel kakao, lite rom eller någon annan favoritsmaksättning.

Några besökande journalister från England lovprisade den och var förvånade att det gick att få till så bra vegansk fudge, och det måste väl vara det högsta betyget.

fläderfudge 1

Vegansk fläderfudge

(ca 20 bitar)

3, 5 dl socker

3 dl havremjölk

100 gram mjölkfritt smör

½ tsk vaniljsocker

1 nypa salt

1 msk fläderblomssaftkoncentrat

Blanda socker, salt, havremjölk och smör i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning och låt koka tills smeten klarar kulprovet eller är ca 115 grader.

Ta av smeten från plattan och rör ner vaniljsocker och flädersaft. Rör kraftigt under några minuter tills massan börjar tjockna och svalna något. Häll upp i en form klädd med bakplåtspapper och låt svalna helt. Skär i rutor.

restaurant day 003

restaurant day 4

Ballerinafatet fick följa med så klart, och fylldes med rabarbergrottor, råa oreos (raweros) och kapen råskäggs nötbollar (råa chokladbollar med hasselnötter spetsade med rom).

 

 

2 responses to “Restaurant day och vegansk fläderfudge

  1. Vad gott det ser ut! Ska testa med maskrossaft jag nyss gjort. O även med fläder:) . Ha en skön o solig vecka!

    • Tack : ) Vad spännande, berätta gärna hur det blir med maskrossirapen! Jag är nyfiken på att prova det men har inte vågat för jag minns hur beskt och otäckt saften från skaften smakade när man var liten ; )

Kommentera

