Lapptäcksduk

lapptäcksduk 1

Jag har en massa ärvt linne och textilier från kvinnor i min släkt på mammas sida. Förmödrar som mormor, hennes systrar, morfars syster och säkert kvinnor ännu längre tillbaka än så. Vackra skira saker med prydligt broderade monogram och små korsstygnsdetaljer är det som de har suttit och skapat.  Jag vill inte göra mig av med dem eftersom det är ett minne av de som fanns innan mig, men samtidigt kan det vara svårt att hitta användningsområden för allt för många dukar, näsdukar och lakan med spets.

Med några av dukarna bestämde jag mig för att helt enkelt klippa ut de broderade detaljerna och slänga resten av duken. Tanken att sätta ihop dem till en lapptäcksduk fanns hela tiden där, men så har de bara blivit liggande i skåpet. Tills i helgen, då jag kände mig pysslig och hade lite tid över.

Resultatet blev lite mindre än vad jag hade tänkt, och lite vint och snett eftersom jag inte orkade mäta, men jag tycker ändå att det blev rätt fint. Alla de olika motiven passar ihop på något sätt, med min mammas mosters namn i mitten. Det passar extra bra att duken blev färdig just nu, då jag precis fått veta att min enda kusin  på mammas sida precis har fått sitt första barn i Fresno, Californien där hon bor. Han ska heta Axel, som flera män längre tillbaka i vår släkt hette. Det känns fint att det förflutna lever vidare in i vår tid på något sätt, genom ett nyfött barn och en nysydd duk.

lapptäcksduk 002

Mitt favoritbroderi är nog det här med fåglarna i ring, och det med fåglar i ett träd.

lapptäcksduk 3

Variationsmöjligheterna är oändliga med den här sortens duk. Du kan sålklart ta vanligt tyg, eller så ihop mindre dukar som det inte behöver klippas i. Eller varför inte sy eller virka ihop virkade dukar.

Instruktionerna är enkla:

Klipp ut bitar i ungefär lika stora bitar, eller ta några större och några mindre om du vill. Stryk bitarna och lägg ut dem i den ordning som du vill ha dem. Sy därefter ihop dem kant i kant en i taget (se till så att de kommer åt rätt håll och med rätt sida upp) så att du har tre långa remsor. Sy därefter ihop remsorna på långsidan. Jämna till kanterna och sy fast någon typ av kantband. Stryk igen och klipp bort hängande trådar. Om du vill kan du också sy fast ett tyg på baksidan så blir duken lite stadigare.

lapptäcksduk 4

lapptäcksduk 5

 

One response to “Lapptäcksduk

Kommentera

