Pastasallad med valnötspesto (vegan)

pastasallad med valnötspesto 002

Det är pinsamt hur dålig jag har varit på att uppdatera bloggen på sistone. Det finns ju ingen annan än jag själv som säger att jag borde egentligen, men jag vill ju, det är bara att det inte hunnits med.  Med de senaste veckornas så-gott-som heltidsjobb så har jag inte haft särskilt mycket tid över och faktiskt inte heller så mycket inspiration till äventyr i köket.

Men nu har jag ledigt i en hel vecka, och efter att ha suttit och kollat igenom bokmärkade recept på andra bloggar och bläddrat i kokböcker så börjar lusten att laga mat komma tillbaka och nu har jag en hel drös med smarriga recept jag vill laga.

För en tid sen kom det rekommendationer från livsmedelsverket om att vi bör äta mindre kött- och mejeriprodukter, både ur miljö- och hälsosynpunkt. Att köttproduktionen är dålig på alla möjliga sätt (ovärdig behandling av djur, kräver enorma resurser, man använder gifter för att göra djuren större och mer motståndskraftiga osv) har jag ju vetat om länge, men på något sätt har jag missat (ignorerat) att produktionen av mejeriprodukter är nästan lika resurskrävande och också orsaker djuren väldigt mycket lidande (kalvar som tas ifrån sina mammor, hormoner, trånga bås osv) När rekommendationerna kom ut fick det mig att tänka till, och känna att jag vill försöka äta mindre mjölkprodukter. Vanlig mjölk och grädde har jag redan bytt mot havrealternativ, men det är osten som är min akilleshäl. Det är ju så gott! Jag tänker inte sluta helt, utan mer bli något av en ”ibland-ätare” när det kommer till mjölkprodukter. Försöka undvika den slentrianmässiga osten och yoghurten och mer unna mig det någon gång ibland, på grillkvällen eller ute på restaurang till exempel. En del tycker säkert inte att det är nog, att jag bara borde skippa alla djurprodukter rakt av och bli vegan. På ett sätt vill jag det, men samtidigt vill jag inte förbjuda mig själv från att någonsin äta det som jag tycker är bland det godaste som finns. Jag tänker att det måste vara ett gott nog steg på vägen att vara medveten, att minska min konsumtion och hitta alternativ de flesta dagar.

En sak som är ganska enkel att göra om till ett veganskt alternativ är pesto. Det blir gott även om du helt enkelt hoppar över parmesanosten i receptet. Men vill du ändå ha den där saltiga, umamitonade smaken så är näringsjäst ett bra tips. Det finns i de flesta välsorterade matbutiker och passar att strö över till exempel pasta, sallader eller gratänger. Den innehåller flera viktiga näringsämnen och är rik på b-vitamin som finns i många mejeriprodukter så det är en bra ersättning på det sättet också.  Jag tycket att den gav båda sälta och krämighet till min pesto med valnötter och basilika.

Tillsammans med en enkel pastasallad med snyggt illgröna sojabönor blev peston en snabblagad sommarlunch. Dagen efter åt jag resten av peston med mathavre och avokado vilket nästan var ännu godare, havren sög åt sig peston bättre och avokadon gjorde det hela ännu mer krämigt. Det går så klart bra att dryga ut salladen med valfria grönsaker, som broccoli, rädisor, selleri och liknande. Får du inte tag på sojabönor så går det bra med ärtor, kikärtor eller andra bönor.

pastasallad med valnötspesto 001

Pastasallad med valnötspesto (vegan)

Pesto:
Ca 1 dl färsk basilika

ca 1 dl valnötter

1-2 msk olivolja

1 liten vitlöksklyfta

1-2 tsk näringsjäst

salt efter smak

Sallad:

Valfri pasta ( jag använde fjärilsmakaroner i fullkorn)

2 tomater

1 näve ruccola

2 skivar nätmelon

1 dl frysta sojabönor

Mixa basilika, valnötter och vitlök i en matberedare eller med stavmixer. Häll ner olja och näringsjäst samtidigt som du mixar. Smaka av med salt (näringsjästen är ganska salt så det behövs inte mycket).

Koka pastan. Lägg ner sojabönor och koka med pasta de sista minuterna av koktiden. Häll av vattnet och låt svalna.. Hacka tomat och melon och blanda med ruccola, pasta och bönor. Rör ner valfri mängd pesto.

pastasallad med valnötspesto 003

Kommentera

