svamp- och grönkålspaj (vegan)

svamp- och grönkålspaj

Den härliga grönkålssäsongen är här. Dags att återigen frossa i grönkålschips, sallader och smooties! Eller? Om jag ska vara ärlig så har jag lite svårt att för att bli den grönkålsälskare som jag skulle vilja vara. Det är ju så nyttigt, och fint och bra på alla sätt. Men samtidigt smakar ju bladen rätt beskt, och de är ganska sega och svårsmälta… Ofta blir min grönkål liggande i kylen tills den är slapp och ledsen och åker ner i komposten. Men skam den som ger sig! Jag har kommit på att ett sätt att bli mer vän med grönkålen är att skära den i riktigt små bitar, och tillaga den ordentligt (det där med att knapra rå grönkål får jag nog vänta lite med).

Så jag hittade på en paj där grönkålen fick stå tillbaka för en massa andra smaker och där beskan dessutom balanserats upp av sött äpple och creme fraice som också har en lite söt smak. Tillsammans med svamp, vitlök och en skvätt vitt vin blev det hela en mycket god rätt. Krämigt, mustigt och höstigt. Grönkålen tänkte jag knappt på och det får jag kalla ett gott betyg i det stadiet som jag är i nu.

Jag har gjort många alternativa pajdegar i mina dagar, minskat fettet mot yoghurt och kvarg, gjort glutenfria alternativ med mandel, havre och kikärtsmjöl och kört på frömixer. Det kan bli väldigt gott, men ibland blir jag bara sugen på det där riktigt klassiska pajskalet, nu vet det där som liksom smälter i munnen för att det är så mycket smör i, och som frasar och smular sådär gott. Men lite grahamsmjöl fick slinka med ändå, mest för att jag gillar den nöttaktiga smaken det ger.

svamp- och grönkålspaj

Svamp- och grönkålspaj

Pajdeg:

150 gram vegetabiliskt margarin

2 dl vetemjöl eller ljust dinkelmjöl

1 dl grahamsmjöl eller dinkel graham

1 nypa salt

(1 tsk kallt vatten)

Fyllning:

1/2 röd lök

2 små vitlöksklyftor

300 gram champinjoner (byt ut en del mot kantareller om du vill)

3-4 stora blad färsk grönkål

1 burk oatly fraiche eller annan vegansk creme fraiche eller naturell yoghurt

1/2 dl vitt vin

1/2 grönsaksbuljongtärning

1/2 tsk timjan

salt och peppar

1 näve valnötter

Blanda mjöl, salt och margarin och nyp ihop till en deg. Om degen känns för torr, tillsätt några droppar kallt vatten. Låt degen vila i kylen.

Skiva lök och pressa vitlök och stek i en panna tills det börjar bli mjukt. Skiva svampen och stek i några minuter. Strimla grönkålen fint och tillsätt i stekpannan. Strö ner timjan och grönsaksbuljong och rör ner vinet. Lått puttra i några minuter. Rör ner creme fraichen och smaka av med salt och peppar.

Klä en pajform med pajdegen. Häll över svamp- och grönkålsblandningen och fördela jämt. Strö över valnötterna. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.

 

2 responses to “svamp- och grönkålspaj (vegan)

Kommentera

