Chokladgranola, matbyte och julmarknad

Chokladgranola

Förra lördagen var jag på mitt livs första food swap, eller matbytardag, och det var verkligen roligt!

Eftersom det var första gången det hände så var vi inte så många som var där, men de 6-7 personer som kom hade med sig en roligt blandning av kakor, hemmagjorda hälsodrycker, teer, äppelmos och olika sorters hälsosamt bröd. Några av dessa hade jag turen att byta till mig för den granola, en med chokladsmak och en med äppel-kanelsmak som jag hade med mig.

Det fungerade som så att alla fick skriva upp vad de hade med sig på små lappar, som de sedan la vid sina produkter. Därefter hade vi en stund då vi kunde gå runt och titta på allt, smaka på smakproverna och skriva upp oss på lapparna på det som vi ville byta till oss.

Jag är med och arrangerar matbytardagarna i Malmö, och hoppas att det kommer växa till sig till en lång och populär tradition. Nästa tillfälle blir 20 december, då med jultema.

image

En annan rolig sak är att jag har dragit ihop Smaklig jul, en matjulmarknad tillsammans med Charlotta (som har tagit initiativ till matbytardagarna). Det blir 7 december på Stpln i Västra hamnen. Vi har fått med ett gäng småskaliga producenter, föreningar som sysslar med mat, butiker, bloggare och några serietecknare/illustratörer. Allt kommer vara vegetariskt och veganskt och hylla all matkreativitet som finns i den här stan. Det är en perfekt chans att hitta ätabara julklappar till ett överkomligt pris, fika på bloggares goda kakor, mingla och kanske gå på någon av de workshops som vi hoppas kunna arrangera.

Här kommer nu receptet på min granola, som blev väldigt knaprig och god, och nästan lite godislik utan att vara särskilt söt:

Chokladgranola med kardemumma, tranbär och kokos

5 dl havregryn

5 dl rågflingor

2 dl solrosfrön

1/2 dl chiafrön

1/2 dl kakao

0,5 tsk kardemumma

1 dl torkade tranbär

1 dl kokosflagor
1,5 dl äppeljuice
1 dl rapsolja
0,5 dl agavesirap eller lönnsirap

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda havregryn, rågflingor, solrosfrön, chiafrön, kakao och kardemumma i en bunke. Rör ner äppeljuice, rapsolja och agave/lönnsirap. Blanda ordentligt.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och strö ut blandningen på plåten i ett jämt lager. Rosta i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Ta ut och rör om och vänd på plåten efter halva tiden.

Hacka eller mixa tranbären i mindre bitar. När granolan har svalnat, rör ner tranbär och kokosflagor. Förvara i papperspåse eller glasburk.

 

Kommentera

