Saffran- och honungsglaserade morötter

saffransrostade morötter 002

Varje jul blir jag drabbad av ett lätt saffransberoende. Kanske är det för att det är en krydda som inte används så mycket under resten av året, kanske är det färgen eller bara den väldigt speciella smaken. I år har jag snöat in på en kombo som jag tycker höjer den ännu ett steg; apelsin. Saffransbullar eller kakor med saffran blir på något sätt mildare, sötare och helt oemotståndliga. Så jag tänkte att det borde funka bra även i mat smaksatt med saffran. Så jag testade att lösa upp lite saffran i en glasering med honung, olja, apelsin och lite kummin och blandade det med morötter och stoppade in det hela i ugnen. Morötternas sötma kom fram lite extra plus att det de fick ett stänk av den där juliga saffranssmaken.

Passar bra på julbordet eller kanske till vegetariska biffar eller köttfärsslimpa.

Saffran- och honungsglaserade morötter

1 kg morötter

2 msk honung/lönnsirap

1/2 olivolja eller rapsolja

0, 25 gram saffran (ett halvt paket)

1/2 tsk kummin

1 tsk apelsinsaft

Flingsalt

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala morötterna om det behövs. Skär dem i smala stavar och sprid ut på en plåt eller ugnsfast form.

Värm honung, olja, saffran och kummin på svag värme på spisen. Rör tills saffranen har löst upp sig. Pressa i apelsinsaften.

Ringla över morötterna och blanda väl. Strö över flingsalt.

Rosta i cirka 30 minuter, tills morötterna blivit mjuka och gyllene. Öppna för att röra om ibland.

saffransrostade morötter 003

 

2 responses to “Saffran- och honungsglaserade morötter

  1. Ett recept helt i min smak (morotstokig som jag är). Det här får jag prova hemma! Jag instämmer i att det blir lite saffranshysteri även här hemma i juletid, tänk att jag inte ens tyckte om saffran för några år sedan! Tur att man kan ändra sig.

    Jag har nominerat dig till en utmaning inne på min blogg. Haka på om du vill 🙂

    • Haha, ja morötter är bra! Jag har också utvecklat min saffranspassion genom åren. Kul med utmaningen, ska ta mig ann den i helgen när jag har lite mer tid.

Kommentera

