(Nakna) saffransbountybitar och en utmaning

saffransbounty 1

Tre dagar kvar till julafton och gräsmattorna lyser fortfarande gröna här i Malmö. I dag åker vi upp till Södertälje, får se om det blir någon vit jul där. Inte för att det spelar så jättestor roll, det viktiga med den här julen är att ta det lugnt och vila, och pausa från sittandet vid datorn lite (sorry bloggen). Det har varit en intensiv höst och jag har dragit på mig nån höftskada eller vad det är som gör att jag lätt får sträckningar i nacke och rygg. Inte sitta massa vid datorn säger naprapaten, men det är ju lättare sagt än gjort.

Här kommer ett recept på ett enkelt och ganska nyttigt julgodis för alla som älskar saffran kombinerat med kokos. Jag tycker att det passar väldigt bra ihop, och det blir ännu godare med några droppar apelsinsaft, och med den mörka chokladen som de doppas i. Godiset blev ofrivilligt naket, då jag penslat en form för att göra isbitar med smält choklad som jag sedan fyllde med kokoksmassan när chokladen stelnat. Jag tänkte att det skulle bli fina hjärtpraliner, men chokladen ville inte följa med ut. Kanske blev den för mjuk för att jag blandade i lite kokosolja. Experminetera gärna, men pralinerna smakar bra även utan skal också.

saffransbounty 002

Saffransbountybitar

2 msk dadelsirap

1/2 paket saffran (0,25 gram)

2-3 msk kokosolja

2,5 dl kokosflingor

1-2 tsk honung

1 tsk apelsinsaft

ca 50 gram mörk choklad, gärna med apelsinsmak

Värm dadelsirap och saffran i en kastrull tills saffranen har löst upp sig.

I en matberedare, blanda kokosolja, kokosflingor, apelsinsaft och dadel- och saffransblandningen. Mixa till en sammanhängande deg. Om degen känns för lös tillsätt mer kokosflingor, om för torr tillsätt mer kokosolja. Smaka av med honung.

Smält chokladen över vattenbad. Pensla pralinformar med ett Add Contact Form tunt lager choklad om du vill använda det. Låt stelna i kylen i någon timme. Tryck där efter ut kokosblandningen i formarna, nästan ända upp till kanten. Pensla ett lager uppe på som lock. Sätt in i kylen igen. Låt stå kallt i någon timme och lirka därefter försiktigt ut pralinerna ur formarna.

Om du bara vill göra bitar, forma kokosmassan till små bollar eller rullar, doppa i choklad eller ringla smält choklad över.

Nu till något helt annat: Jag har blivit utmanad av Linda som har bloggen Livsaptit att svara på några frågor. Det gör jag gärna, och skickar samtidigt vidare utmaningen på Lotta på I wish I was a river och Lovisa på Oh sweetness. Om någon annan läser det här och blir sugen på att svara på frågorna och skicka dem vidare så går det såklart också bra!

1. Vilket livsmedel kan jag inte leva utan?

Det är nog havremjölk eller sojamjölk. Jag äter alltid gröt på morgonen på vintern och mjölk med musli, på sommaren och om mjölken är slut och jag får äta någon macka istället så känns det inte som om jag blir ordentligt mätt. Nu på vintern även clementiner, det går åt typ två kilo ett veckan här hemma.

2. Godaste efterrätten?
Hmm, det måste vara nån mousse av choklad eller bär, eller sorbet, eller bara färska jordgubbar och grädde på sommaren. Det är svårt , finns så mycket gott!

3. Vad tränar du helst en dag då du har all tid i världen?

När jag har all tid i världen så lägger jag inte så mycket tid på träning, utan hellre matlagning och pyssel  ; ) Men jag skulle nog försöka få in något zumbapass eller annan typ av dans, och så skulle jag köra några korta yogapass på yogadownload.com för att testa mig igenom mer av deras gratisklasser. Om det är sommar åker jag gärna på en lång cykeltur till något fint ställe i Skåne.

4. Bästa träningsredskapet?

Jag använder inte träningsredskap så mycket utan går mest på zumba och andra pass. Men får väl säga att yogamattan eftersom jag gör en del yoga och andra övningar hemma. Och sport-bh:n om det nu räknas som ett redskap, som håller allt på plats när jag skuttar runt!

5. Vad är du tacksam för just nu?

Att jag har ett jobb som ger lön varje månad (även om det är ett vikariat) och att jag har möjlighet att ta betald(!) semester och åka till Indien i två veckor. Min familj som tar med mig till Indien, min sambo som åker med till Indien trots att det innebär utmaningar, mina vänner, mina vänners fina barn vars liv jag får vara en del av. Mycket alltså, wow det är bra att fundera på den frågan ibland.

saffransbounty 005

One response to “(Nakna) saffransbountybitar och en utmaning

Kommentera

