Limesmootie med ingefära och kardemumma

Limesmootie med ingefära

Nyligen kom jag hem från en två veckor lång resa i Kerala, Indien med min familj. Det var otroligt skönt att fördriva halva januari i konstant solsken och 30 + grader får jag säga. Det var färgglatt, intensivt, vänligt och så klart en upplevelse kulinariskt. Jag ska försöka återskapa lite av det vi åt här på bloggen fram över, men jag vill börja med det som kanske gjorde störst intryck. En enkel limejuice. Det kan låta trist, men juicen med färsk lime, ingefära, kardemumma och lite socker som man kunde få på nästan alla ställen knockade mig verkligen. Det är något magiskt med kombinationen syrlig blommig lime, sötma, den lite sträva ingefärssmaken och den blommiga, intensiva kardemumman. Det bara exploderade i munnen. Här hemma ville jag prova att återskapa drycken men utan att behöva använda vitt socker, och fick då snilleblixten smootie med banan som bas. Det blir inte riktigt som i Kerala (vad blir någonsin lika gott hemma) men det blev en rejäl, smakrik smootie som nästan känns som en efterrätt trots att den är nyttig. Jag kan tänka mig hur smarrigt det skulle bli att använda frusen banan och göra en tropisk bananglass istället. Det får jag ta till när jag får nästa abstinensanfall. limesmootie med ingefära 3

Limesmootie med ingefära och kardemumma

(1 medelstort glas)

1 banan

1-2 lime

2 dl havremjölk

1/2 kardemummapulver eller nystötta frön från 4-5 kardemummakapslar

ca 1 cm stor bit färsk ingefära

Blanda alla ingredienser i en matberedare eller mixer. Mixa slätt och smaka av med mer limejuice. Servera.limesmootie med ingefära 2

4 responses to “Limesmootie med ingefära och kardemumma

  1. Kari läste upp din text på Facebook om Kerala. Vilket fint bildspråk! Jag såg allting framför mig.
    Kram pappa

Kommentera

