Indisk matlagningskurs i Malmö

tapori tiffins 1

I väntan på att jag får ordning på mina bilder från Indien och svänger ihop något spännande Kerala-inspirerad rätt tänkte jag dela med mig lite bilder och tips från en kurs i indisk matlagning som jag var på för ett tag sen. I Malmö finns ett företag som heter Tappori Tiffins, som drivs av mateldsjälen Zeenath. Hon lagar vegetarisk (och mestadels vegansk) mat som smakar och doftar som om den kommer direkt från hennes barndomshem i Indien. Hon håller i kurser både hemma hos folk och i sitt kök i Mitt Möllans köpcenter, och om ni befinner er i Malmö och är sugna på att lära er små tips och tricks för att få till den indiska matlagningen så kan jag verkligen rekommendera en kurs!

tapori tiffins 3

tappori tiffins 2

Under mindre än tre timmar hann vi laga åtta små rätter, inklusive de väldigt praktiska och goda platta bröden chapatis. Jag blev positivt överraskad att de inte alls är svåra att göra och steka i en vanlig stekpanna. Hemligheten verkar heta att knåda degen tills den blir smidig och sen låta den vila i 20 minuter. Det mesta skulle vila i minst 20 minuter. Några andra hemliga tips är att inte snåla på oljan (kanske ingen överraskning) och inte heller på kryddorna. Vi fick lära oss en massa annat också, men jag ska inte avslöja allt här utan låta er upptäcka det själva genom att gå någon av hennes kurser eller bjuda hem henne.

tapori tiffins 4

tapori tiffins 5

Redan lördagen 7 mars kommer Zeenath att hålla en kortkurs i Indian Street food på aktivitetshuset Staplen i Malmö, där hon bland annat kommer att visa hur man gör fyllda samosas med äppelchutney. Workshopppen pågår mellan kl 10-12 och kostar 250 kronor. Om ni är intresserade av att gå, skriv en kommentar här nedan så berättar jag mer.

tapori tiffins 6

5 responses to “Indisk matlagningskurs i Malmö

  1. Hejsan,
    Jag och min man vill gärna ta en dagskurs att lära oss och ha en trevlig dag. är det möjligt att ta en dagskurs och hur mycket kostar det?

    MVH,
    Sepideh

Kommentera

