Snabb energi: Jordnötsbollar och Apelsinrutor

Energibars 1

Vardagen rullar på och just nu är det riktigt skönt. Jag har äntligen kommit igång med träningen igen (ta i trä) och försöker gå ett par dagar i veckan. De dagar som jag går direkt efter jobbet blir det dock ofta konstigt med maten inför träningen. Jag har varit dålig på att ta med mig mellanmål till jobbet och är ofta så hungrig innan träningen att jag får köpa nån dyr och inte allt för nyttig macka eller powerbar med odeffinerarbar konsistens och smak av hundmat. Så i helgen tog jag mig i kragen och bunkrade upp med egna energibars. Jag gjorde en sorts med mandlar, frön, apelsin och granatäppelpulver (hittade det i butiken som säljer indisk mat vid Dalaplan) och en sort med hasselnötter, jordnötssmör och kokos. Båda varianterna blev galet goda, jag blev förvånad själv att de blev så bra. Jordnötssorten blev som en nyttigare snickerskaka, och smakar verkligen godis med jordnötssmöret och hasselnötterna som blir nästan till nougat när de mixas. Apelsinrutorna är mer robusta och fulla med smak, som mildras av apelsinsaften och skalet. Jag sötade bara med dadlar, vilket jag tycker funkar bra. Det blir rätt mäktigt och fruktigt, men jag tycker nästan att det är godare än vanligt vitt socker nu. Alla andra smaker kommer fram mycket mer när det inte är så översött. Och så blir jag verkligen nöjd efter högst två bitar och får inte det där suget att bara äta mer och mer. Präktigt va : ) energibars 3 Jag älskar att det går att göra så här goda och nyttiga energibars utan att det krävs en massa dyra specialprodukter (chiafrön, I am looking at you!) De innehåller en massa saker som är bra för kroppen även utan superfood-pulver, som jag också är lite skeptisk mot. Valnötter och granatäpple innehåller till exempel polyfenolen ellagsyra som ska vara bra för immunsystemet och skydda mot cancer. Mandel och sorosfrön är fulla av e-vitamin och de sistnämnda är rika på selen och magnesium, och pumpafrön innehåller zink som vi behöver för sårläkning. Jag kan fortsätta men jag tror ni fattar budskapet. Det går att göra sina egna huskurer bara att äta sånt som ofta finns i skafferiet eller inte kostar många tior att köpa. energibars 2 Apelsinrutor med choklad

5-6 färska dadlar

1 dl mandlar

1 dl solrosfrön

1/2 dl pumpafrön

1/2 linfrön

1 näve valnötter

2 msk kokosolja

saft och skal från 1/2 (helst ekologisk) apelsin

1 tsk granatäpplepulver

1 nypa salt

Några bitar mörk choklad att ringla över.

Lägg dadlarna i blöt i ljummet vatten i minst 10 minuter.

Blanda mandlar, solrosfrön, pumpafrön, linfrön och valnötter i matberedaren. Mixa till det har malts ganska fint. Kärna ur dadlarna och blanda ner dem i matberedaren tillsammans med kokosolja, salt, apelsinsaft och rivet skal och granatäppelpulvret. Mixa till en klibbig men sammanhängande massa. Om massan inte håller ihop, tillsätt mer apelsinsaft.

Klä en liten form med bakplåtspapper. Tryck ut massan i formen i ett ca 1 cm tjockt lager.

Ställ kallt. Smält chokladen i vattenbad och ringla över frömassan i formen. Ställ kallt tills chokladen stelnat. Skär i rutor. Barsen håller i kylen i ett par dagar och går bra att frysa.

Jordnötsbollar

5-6 dadlar

1 dl hasselnötter

1 dl kokoksflingor

1 dl solrosfrön

1 dl jordnötssmör

2 msk kokosolja

1 nypa salt

(1 tsk valfritt superfood-pulver)

Lägg dadlarna i blöt i minst 10 minuter.

Blanda hasselnötter, solrosfrön och kokos i matberedaren. Mixa tills det är ganska finmalet.

Kärna ur dadlarna och tillsätt dem i matberedaren. Spara vattnet. Mixa tills dadlarna är finfödelade.

Tillsätt kokosolja, jordnötssmör, salt och eventuellt superfood-pulver. Mixa till en klibbig men sammanhängande massa. Om massan är för lös, tillsätt några droppar av dadelvattnet.

Forma till bollar och rulla i kokosflingor eller i smält choklad. Ställ kallt. energibars 4

Kommentera

