Bovetecrêpes med vitlöksfräst spenat

bovetecrepes 1

Bovetecrêpes är min nya stora kärlek. De är så enkla att göra och går och fylla med typ allt det man har hemma och gillar och resultatet blir fantastiskt. Jag tror att originalet kommer från Frankrike, men det var i London jag åt dem för första gången. Eftersom jag inte brukar gilla den lite beska bismaken av bovetemjöl så var jag rädd att jag skulle bli besviken, men på något sätt mildras smaken när smeten steks till pannkakor. Eller så är det bara de goda fyllningarna som slår ut den. När jag väl fick ändan ur och provade att göra dem själv häromveckan blev jag förvånad igen över hur gott det var, och hur enkla de var att göra. Sen är det ju ett plus att de är glutenfria utan att det krävs en massa krångliga ingredienser.

Crêpsen kan dessutom enkelt göras veganska, det är bara att lämna ute äggen. Det verkar dock som om smeten bör stå och dra någon halvtimme då, något som jag var för hungrig för att göra den här gången. Så det fick bli ett recpet inspirerat av Jamie Oliver.

Fyllningen jag körde på var vitlöksfräst spenat, hommus och citronpesto och lite parmesan. Det kan låta märkligt, men det fungerade väldigt bra tillsammans! Dagen efter bytte jag ut spenaten och hommusen mot vitlöksfrästa champinjoner och ett stort lass cheddarost och det blev också fantastiskt gott. Ta det ni känner för helst enkelt! Jag kan också slå ett slag för den vitlöksfrästa spenaten, som är en annan ny passion. Jag är inte den första som kommit på det, men spenat får verkligen ett lyft kombinerat med vitlök, salt och en nypa muskot.

bovetecrepes 2

Bovetecrêpes

3 dl bovetemjöl

4 dl havremjölk eller annan mjölk

(2 ekologiska ägg)

1 nypa salt

1 skvätt citron

smör eller olja till stekning

Blanda mjöl, mjölk, salt, citron och eventuella ägg i en bunke. Rör ihop ordentligt. Om du utesluter äggen, låt smeten stå och svälla i kylen i minst 30 minuter.

Stek tunna crêpes.

Vitlöksfräst spenat

100 gram förväld spenat

1 vitlöksklyfta

1 nypa muskot

salt och peppar

Några droppar olivolja.

Koka spenaten lätt i några minuter. Häll av vattnet och pressa ut överflädig vätska. Lägg tillbaka spenaten i kastrullen. Tillsätt pressad vitlök, ett riv muskot, lite olivolja och salt och peppar. Fräs på eftervärme under omröring.

Bred ut över en halv crêpe, toppa med valfri annan fyllning och vik ihop. Njut!

bovetecrepes 3

Kommentera

