Vegansk nötmarängtårta + påsktips

marängtårta 1

Jag har sugits med i den här hypen kring vegansk maräng gjord av kikärtsjuice, och det är faktiskt riktigt häftigt! Genom att vispa vätskan som kikärtor eller andra förkokta baljväxer ligger i med socker så blir konsistensen precis som maräng! Jag är inte säkert på vilket geni det är som har uppfunnit det, men har hittat recept och inspiration hos Swedish vegan. Jag trodde först att det skulle ha en bismak av kikärtor, men det har det faktiskt inte. Någon lite salt smak finns där, men det är inget som stör. Testa att bjuda på den utan att tala om att den är gjort av kikärtor och se om någon kan lista ut det!

Den maräng jag älskar mest är den med olika sorters nötter i, så jag experimenterade med en hasselnötspavlova. Tyvärr höll sig marängsmeten inte hög och fluffig i ugnen när det var nötter i, så det blev ganska platta bottnar. Men det gör inte så mycket, när konsistensen är sådär perfekt knaprig och smaken fantastisk. Marängbottnar med grädde och bär är nog bland det godaste som finns, och en sån där dessert som jag bara kan ösa in utan att det tar stopp.

Det här är en perfekt tårta till påsk om du vill svänga ihop något väldigt enkelt som ändå imponerar. Den går också at variera i det oändliga, med till exempel olika sorters curd, chokladsås, exotisk frukt, glass och så vidare.

Nötmarängtårta

Nötmarängtårta med bär och grädde

Bottnar:

1 dl kikärtsjuice

0,5 tsk vinäger

1,25 dl strösocker

0,5 dl hasselnötter

Fyllning:

Valfri mängd valfri grädde

Valfria bär eller frukt

Rivet citronskal eller riven mörk choklad

Sätt ugenen på 100 grader. Häll en deciliter av vätskan från 1 burk eller paket kikärtor (gärna ekologiska) i en bunke. Blanda i vinäger. Vispa med elvisp tills ett fluffigt skum bildas och det går att vända upp och ned på bunken utan att något rinner ut.

Tillsätt strösockret lite i taget samtidigt som du fortsätter vispa. Hacka eller mixa nötterna fint. Vänd försiktigt ned nötterna i marängsmeten. Klä en plåt med bakplåtspapper. Bred eller spritsa ut bottnar i ett ca 1 cm tjockt lager. Gör antingen 2 stora bottnar eller 5-6 i portionsformat.

Grädda i ca 1 timme tills marängen känns fast. Stäng av ugnen och öppna luckan och låt marängen torka på eftervärmen. När marängen är helt sval ska det gå enkelt att lossa den från pappret.

Varva grädde och bär eller frukt på en botten, lägg på en botten till och gör samma sak. Dekorera på valfritt sätt.
nötmarängtårta 3

I dag börjar officiellt påsken, som jag brukar kalla för min favorithögtid. Jag älskar färgerna, vårkänslorna och den fräscha maten. Och godiset så klart. Jag hade en ambitös plan för allt gott jag ska laga i helgen, till exempel en massa nyttigt påskgodis. Men jobb och andra saker som händer och nu en seg förkylning har lite dämpat min energi. Vi får se vad jag hinner dela med mig av de närmaste dagarna. Men sök gärna på påsk i sökfältet så får ni upp en massa tips från tidigare år. Till exempel de här hemmagjorda påskäggen och skålarna som jag är ganska stolt över, det ultimata engelska påsktillbehöret hot cross scones och ett par söta små syltkakor.

Andra bloggare gör så klart också en massa kul grejer nu till påsk. Här är några tips från de som jag jag brukar besöka:

De här små hönshusen av Alexandra på I gott sällskap tycker jag är himla söta. Veganska chokladcupcakes med passionfruktsmousse från Gaashud låter ju bara oemotståndligt och de gör dessa kokosmacaroner från Green kitchen stories också. Och om inspirationen tryter någon dag, varför inte testa att göra våfflor med resterna du hittar i kylen, som på Våra oköttsliga lustar.

Smaklig påsk!

 

 

4 responses to “Vegansk nötmarängtårta + påsktips

  1. Men vilken smart grej att göra maräng av kikärtsjuicen, det har jag aldrig sett/läst om förut eller kommit på tanken att prova! Jättefin tårta också. Ha en riktigt god påsk och hoppas att förkylningen ger med sig snart 🙂

Kommentera

