Indiska burgare från Ekko gourmet

indisk burgare 1

Jag gillar att göra mina egna vegoburgare och experimentera med råvaror, kryddor och konsistens. Men ibland har man inte orken eller lusten att knåpa ihop något från grunden och riskera att de blir torra eller för lösa. Då är det skönt att det finns färdiglagade alternativ. Så när jag fick erbjudande från det Malmöbaserade företaget Ekko gourmet att laga en middag med någon av deras produkter och blogga om det så kom jag direkt att tänka på deras Lemon masala- burgare. När var jag i Indien i vintras såg jag inte att det har blivit någon trend med lokala burgare, men det borde bara vara en tidsfråga. De typiska smakerna som rymmer både kryddig hetta, söt fruktighet och syrlighet passar utmärkt att slänga in mellan två bröd och toppa med någon mild yoghurtsås.

Jag gjorde det enkelt för mig och köpte färdig mangochutney, men det går så klart bra att göra egen också. Jag ville inte missa limen, som nog var min favoritsmak i Indien, och rörde ihop en enkel yoghurtsås med limesaft. En massa färsk spenat och så in med allt i ett pitabröd (kanske inte så indiskt, ett vikt naanbröd skulle säkert också funka) och en perfekt indisk burgare var skapad! För att göra det hela lite mer mättande rostade jag sötpotatis skuren som pommes i ugnen tillsammans med olja och lite garam masalakrydda. Det gav dem en god extra twist.

Indiska burgare från Ekko gourmet

Sötpotatispommes:

4 sötpotatisar

1/2 tsk garam masala

salt efter smak

Limedressing:

1 burk matlagninsyoghurt eller oatly fraiche

saft av 1/2 lime

salt efter smak

Till burgarna:

4 Eko gourmet lemon masala- burgare (1 paket)

Färdig eller hemlagad mangochutney

färsk babyspenat

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Skala sötpotatisen och skär den i stavar som är ca 1 cm tjocka. Blanda med olja, salt och garam masala på en ugnsfast plåt. Lägg ut burgarna på resten av plåten.

Grädda i ugnen tills sötpotatisen är mjuk och lite krispig och burgarna har fått en krispig yta.Vänd eventuellt burgarna efter halva tiden. Ca 20-25 minuter.

Rör ihop yoghurt eller oatly fraiche med limesaft och salt efter smak.

Skär toppen av pitabröden. Fyll med mangochutney, spenat, burgare och dressing. Servera tillsammans med sötpotatisen.

indisk burgare 2

Om produkten:

Burgarna är ganska stora och håller ihop bra både före och efter tillagning. Det går att se bitar av bland annat bönor och morötter vilket jag tycker är bra, men ibland var morotsbitarna lite väl stora.

De var lagom styrka på burgarna och en god och kryddig smak. Dock smakade det lite väl mycket torkade koriander bitvis. Men om man gillar kryddan mer än vad jag gör så är det kanske bara ett plus. Jag tycker nog att koriandern och fänkålen tog över de andra snakerna som utlovats på paketet, som citron och ingefära

Storleken och att burgarna har bland annat bönor och linser som bas gör att de känns mättande.

Det känns positivt att de är både glutenfria och veganska, något som gör det extra imponerande hur bra de håller ihop.

Koriandern gör att jag nog inte kommer köpa dem igen, men jag ser fram emot att testa andra produkter från Ekko gourmet.

_indisk burgare 3

Kommentera

