Adventskalender: Lucka 5

jultårta

Dagens lucka rymmer en smarrig jultårta med lingoncurd och kolasås.

Igår firade jag och Peter att vi har varit ihop i två år, och vi åt en fin middag här hemma som avslutades just med den här tårtan.  Lingonens syrlighet passar väldigt bra med den söta kolasåsen, så gott att man inte ville sluta äta blev det! Perfekt som adventsfika, eller som avslutning på någon av julmiddagarna.

Fast allt höll på att skita sig först. Jag hade nån idé om att jag ville göra en kolasmörkräm, och använda den nykokade kolasåsen istället för vatten -och sockerblandningen man brukar hälla på äggvitorna i marängsmörkräm. Men jag tog nog för mycket vätska, och det hela blev en rinnig kolasmet som inte alls funkade som topping. Så jag började om med en vanlig tjock kolasås istället. Den misslyckade krämen fick bli grunden i en kolakaka med röda vinbär som jag kommer dela av mig av här senare. Så slutet gott allting gott!

Jultårta med lingoncurd och kolakräm

Tårtbotten:

Jag har inspirerats av recept på fin sockerkaka i en ärvd receptanteckningsbok, därav måtten i kaffekoppar. En liten kaffekopp är ca 1 1/4 deciliter. Havregrynen har jag lagt till för att få en lite grövre kaka, och jag tänkte att det skulle passa fint med kolasmaken.

2 ägg

1 kaffekopp socker

1 kaffekopp vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 dl havregryn

ca 1 msk smör + 1 msk ströbröd eller kokos till formen

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ut bakpulver och havregryn i mjölet och rör i äggsmeten. Blanda väl och häll i en smörad och strödd springform. Grädda 30-40 minuter, eventuellt ännu längre på  lite lägre värme om den inte är färdig. Ta ut och låt svalna innan du delar på mitten.

Lingoncurd:

2 dl lingon

2 ägggulor

1 dl socker

25 gram smör

Blanda lingon, socker och äggulor i en kastrull. Mosa gärna lingonen lite med en gaffel.  Koka upp på ganska låg värme samtidigt som du vispar hela tiden. När såsen börjar tjockna, dra av kastrullen från värmen och rör i smöret. Låt svalna.

Kolakräm:

Här hämtade jag inspiration från ett recept på kolasås som jag hittade hos Helena Ljunggren. Jag gjorde bara en lite mindre sats, använde havregrädde för det var vad som fanns hemma, och tog i mer smör för att den skulle bli tjockare.

1 dl havregrädde

1/2 dl havremjölk

1/2 dl ljus sirap

1/2 dl socker

50-75 gram smör

Blanda grädde, mjölk, socker och sirap och koka upp. Låt koka i 15-20 minuter, tills såsen ser ut att börja tjockna. Dra av från plattan och låt svalna något. Rör i smöret och och ställ svalt tills den har svalnat helt och känns krämig. Är den för lös, klicka i mer smör och värm på svag värme bara så att smöret löses upp.

Montering:

Dela tårtbotten i två delar med en vass kniv. Bred ut lingoncurden i ett jämt lager på ena delen. Lägg på den andra halvan och häll/bred ut kolakrämen. Dekorerad med lingon rullade i florsocker på valfritt sätt. Lite flingsalt på toppen ger nog en lite extra kick.

Tyvärr fick wordpress en knäpp och vill bara låta mig placera bilder högst upp. Därför blir det bara en bild på tårtan just nu.

Lämna en kommentar