Ramslöksdipp och ramslöksutflykt

ramslöksutflykt 1

Jag nämnde ju att den första tanken som for genom huvudet när jag tuggade på ett ramslöksblad var sourcream and onionchips. Så när jag kom hem var jag tvungen att testa att göra en dipp som smakade precis så, som jag tänker mig skulle vara gudomlig till lättsaltade chips. Jag nöjde mig att prova med morotstavar och det smakade inte dåligt det heller. När dippen får stå ett tag får den en tydlig klorofyllig ”grön” smak som känns väldigt nyttig.  Det hela är så enkelt att det egentligen inte behövs något recept, men här får ni det ändå.

ramslökdipp 1

Ramslöksdipp

4-5 ramslöksblad

1 dl gräddfil

örtsalt och peppar efter smak

några droppar citrosaft

Hacka ramslökbladen fint eller mixa sönder dem med stavmixer. Rör i gräddfil, örtsalt, peppar och citronsaft. Blanda väl. Servera till chips, grönsaksstavar eller som en dressing till paj eller över en sallad.

ramslöksutflykt 2

Ramslök växer som sagt vilt i stora mattor i mycket av lövskogen i Skåne. Här är det fritt fram att plocka den, men på många andra håll i landet är den fridlyst, så kolla upp det innan ni ger er ut.

Att få ihop en stor mängd ramslök går snabbt, precis som Karoline gör här är det bara att rycka av stora tovor (var bara försiktig så att inte rötterna kommer med). Det är verkligen häftigt att gå ute i naturen och plocka på sig vildvuxen mat. Inte minst när den har så speciell och god smak!

ramslöksutflykt 3

ramslöksutflykt 4

När vi hade plockat färdigt tog vi en vända runt sjön vid Svaneholms slott. Det var en sån där fuktig, gråbrun vårdag som lystes upp av allt det gröna som håller på att slå ut i skogen.

 

 

Lämna en kommentar