Citronkakor och hopp om vår

citroncrinkles på fat

Ta på tusan, idag är det vår i luften i Malmö! Det är milt och solen lyser bländande och faktiskt värmande från himlen. För första gången på flera månader känner jag att jag vill vara ute. Hoppas hoppas det får fortsätta så här nu!

Jag firar solens återkomst med ett par citronsmakande småkakor idag. Crinkles är vanliga kakor i Storbritannien och USA. Oftast görs de med choklad eller kryddor, och påminner då en del om våra traditionella pepparnötter. Ytan brukar vara krispig medan innehållet är mjukt och ganska smuligt. Kännetecknande för crinkles är att de är täckta med florsocker som spricker och bildar ett fint mönster under gräddningen.

Jag hittade ett recept på citroncrinkles som jag inte kunde motstå. Jag tog dock bort mer än hälften av sockret, men det smakade ändå bra och blev en fin balans mellan syrligt och sött. Det är ofta onödigt mycket socker i amerikanska recept, jag förstår inte varför.

De här kakorna tar jag med mig på Textildepartementets slöjdhäng i Stapeln ikväll. Kom gärna förbi om ni är i närheten av Malmö, det är väldigt trevligt!

citroncrinkles nära

Citroncrinkles

100 gram smör

1 dl socker

3, 5 dl vetemjöl

1 ägg

1 tsk bakpulver

rivet skal och saften av en ekologisk citron

1 nypa salt

Florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop rumsvarmt smör och socker tills det blir fluffigt. Blanda ner ägg, salt citronsaft och citronskal. Rör ner mjöl och bakpulver och blanda till en smidig deg. Låt vila i kylen ca 10 minuter.

Gör i odrning florsocker på ett fat. Forma degen till bollar och doppa bollarna i florsockret. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta till en aning.

Grädda kakorna i ca 10 minuter tills de har fått lite färg och börjat spricka ovanpå. Strö eventuellt lite mer florsocker över efter gräddning.

Pärlhyacint

Kanske kan en söt pärlhyacint göra att våren kommer ännu fortare!

 

 

7 svar till “Citronkakor och hopp om vår

  1. Bakade kakorna idag – och du har helt rätt, det räcker med 1 dl socker! De blev supergoda, mums!
    Jag bytte dessutom 1 dl mjöl mot Grahamsmjöl, så blir kakorna lite nyttare 🙂

    • Ja, det är är nog som vanligt med kakor, att de håller i några dagar framme. När det är smör i kan de ju få en lite härsken smak sen.

    • Lugn, de klarar sig i flera veckor – jag hade glömt bort kakburken och kakorna var fortfarande fina!

Lämna en kommentar